Terwijl de fiscale voordelen van plug-inhyrbides voor professionele klanten bij ons afgebouwd zijn komen verschillende constructeurs met een hele resem nieuwe PHEV’s op de markt. Ook BMW doet dat, met twee plug-inhybride varianten van de gloednieuwe 5-Reeks Berline.
Vanaf november 2023 zal het gamma van de nieuwe 5-Reeks, dat tot nog toe bestond uit de volledig elektrische i5 en varianten met een verbrandingsmotor met mild hybridtechnologie, uitgebreid worden met twee plug-inhybrides.
Bij de 530e wordt een tweeliter viercilinder benzinemotor gecombineerd met een elektromotor die in de achttraps-Steptronic Sportautomaat is geïntegreerd, bij de 550e xDrive werkt de elektromotor samen met een zescilinder op benzine van drie liter.
In de 530e levert de elektromotor een bijdrage van 135 kW of 184 pk aan het totale systeemvermogen van 220 kW of 299 pk en 450 Nm, bij de 550e xDrive is de elektromotor met 145 W of 197 pk nog wat sterker en piekt het systeemvermogen op een flinke 360 kW of 489 pk, in combinatie met een maximumkoppel van 700 Nm.
De pk’s worden op de 530e via de achterwielen naar de weg versast. De 550e xDrive beschikt zoals zijn naam het al zegt over vierwielaandrijving. Beide modellen zijn allesbehalve traag. De 530e sprint in 6,3 seconden naar de honderd en haalt 230 km/h, de 550e xDrive doet de sprintoefening in niet meer dan 4,3 seconden en i bij 250 km/h. Zuiver elektrisch kan met beide varianten tot 140 km/h snel worden gereden.
BMW gebruikt een nieuwe techniek in de plug-ins om de vermogensontwikkeling van de elektromotor te verhogen. Het nominale koppel van 280 Nm wordt verhoogd tot maximaal 450 Nm door een pre-transmissie die wordt toegepast op de ingang van de overbrenging aan de motorzijde. Dat zorgt bij de elektromotor voor extra aandrijfkoppel dat anders alleen met een grotere elektromotor mogelijk zou zijn. De technologie doet de tussensprints en acceleraties vlotter verlopen.
Het elektrische rijbereik bedraagt met dank aan een lithium-ion hoogspanningsbatterij van 19,4 kWh netto, adaptieve recuperatie van vertragingsenergie en een extra verzorgde stroomlijn 83 tot 90 kilometer voor de 550e xDrive berline en 93 tot 103 kilometer voor de 530e berline met achterwielaandrijving. Daarmee kan zowat elk dagelijks traject zuiver elektrisch worden afgelegd en kan het gemiddelde benzineverbruik sterk verlaagd worden.
De batterij kan nu met 7,4 kW wisselstroom worden opgeladen en kan zo in 3 uur en 15 minuten van volledig leeg tot volledig vol gaan aan een compatibele wallbox. Aan een huishoudelijk stopcontact is de accu in 11 uur en 45 minuten opnieuw volledig opgeladen.
De plug-invarianten van de 5-Reeks beschikken standaard over aluvelgen van 19 duim en de BMW’s Iconic Sounds Electric-geluidgenerator. Op de 550e xDrive is ook het Adaptive Chassis Professional standaard. Dat bevat elektronisch gestuurde schokdempers en een verlaagde ophanging, samen met Integral Active Steering voor makkelijker manoeuvreren en een betere wendbaarheid.
De accu werd onder in de auto geplaatst en zorgt voor een laag zwaartepunt maar ook voor het behoud van een ruime koffer. Met 520 liter inhoud is de bagageruimte namelijk precies zo groot als die van de varianten met enkel een verbrandingsmotor.
De 530e berline wordt vanaf € 69.450 verkrijgbaar in ons land, voor de 550e xDrive verlangt BMW minimaal € 85.650.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853