Nieuws

© BMW

Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meer

19 juni 2024
Door Dieter Quartier

De vierde generatie van BMW’s middelgrote SUV meet zich de stijl van de kleinere X1 en de technologie van de luxe iX aan. Hij werd weer een maatje groter en belooft een rijkere standaarduitrusting dan voorheen. Hij komt in minder smaken dan zijn voorganger: de elektrische iX3 wordt volgend jaar immers vervangen door een ander model.

 

BMW X3: langer, breder, lager

Wat meteen opvalt aan de nieuwe BMW X3, is het flink gegroeide tweenierige radiatorrooster met optionele contourverlichting, maar ook het feit dat de cabine naar achteren werd geduwd. Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meerDe bovenzijde van de voorruit bevindt zich haast boven het middelpunt van de wielbasis, wat de X3 een erg statige indruk oplevert. Voeg daarbij de grote oppervlakken en een vrij sober lijnenspel en je krijgt een haast monolithisch uiterlijk. Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meer

Met zijn 4.755 millimeter is de nieuwe BMW X3 34 millimeter langer dan zijn voorganger, terwijl de breedte met 29 millimeter toenam tot 1.920 millimeter. Samen met de 25 millimeter verlaagde voertuighoogte tot 1.660 millimeter en de grotere spoorbreedte resulteert dat in sportievere proporties. Standaard krijg je 18-duimers, als optie kun je je X3 schoeien met 19-, 20- of 21-duimers.P90555112 highRes

Luxe en hi-tech interieur

Het dashboard van de nieuwe BMW X3 oogt vertrouwd maar toch vernieuwend. De intussen typische BMW Curved Display krijgt hier het gezelschap van de BMW Interaction Bar uit bijvoorbeeld de iX. Nog opvallend zijn de lichtelementen in een contrasterende kleur in de deurbekleding en op de middenconsole, die een tuimelschakelaar voor de standaard achttrapsautomaat en de nieuwste versie van de iDrive-controller omvat. Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meer

Die iDrive-draai-drukknop heeft voortaan een QuickSelect-functie voor een intuïtieve, eenvoudige bediening van het infotainment, dat intussen op de negende generatie van BMW’s eigen Operating System draait. Natuurlijk kun je ook je stem gebruiken of met je wijsvinger het aanraakscherm beroeren. Het systeem kan over-the-air geüpdatet en uitgebreid worden met (betalende) functies. Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meer

Ruim en comfortabel

Zitten doe je standaard op elektrisch verstelbare en verwarmde sportzetels in Econeer, met oppervlakken en kussens gemaakt van secundair materiaal. Bekledingen in Veganza en BMW Individual Merino leder zijn als optie verkrijgbaar. BMW belooft een royale zitruimte en voldoende plaats voor je bagage. Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meerDe koffer kan 570 liter slikken. Aan de optionele wegklapbare trekhaak mag je in het beste geval 2,5 ton aan geremd sleepgewicht koppelen.

BMW heeft het daarnaast over rijkwaliteiten die duidelijk de wendbaarheid, de stabiliteit in bochten en het langeafstandscomfort ten opzichte van het vorige model verbeteren. Een koetswerk met een lager gewicht maar een hogere stijfheid en de grotere spoorbreedte achteraan spelen hierbij een rol, net als de hoogwaardige chassisonderdelen en controlesystemen.Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meer

xDrive, mild hybrid of plug-in hybrid

Alle motoren van de nieuwe BWW X3 zijn elektrisch ondersteund. Aan benzinezijde heb je de 20 xDrive en de M50 xDrive, die een beroep doen op vier respectievelijk zes cilinders en een 48 V-elektromotortje. De instapper betreft een tweeliter die volgens de Millercyclus kan draaien en 153 kW / 208 pk produceert. De topversie met drie liter longinhoud verwent zijn eigenaar met krachtige acceleraties dankzij 293 kW/398 pk.

De dieseldienst wordt uitgemaakt door de gekende, maar opnieuw gemoderniseerde 2.0-viercilinder van het huis, die eveneens van het mild hybride type is en 145 kW / 197 pk over de vier wielen verdeelt. Wie een plug-inhybride aandrijving verkiest, heeft aan de 30e xDrive een interessante kandidaat. Hij combineert een tweeliter-viercilinder op benzine van 140 kW met een elektromotor van 135 kW en geraakt zo aan een systeemvermogen van 220 kW / 299 pk. De accu heeft een netto inhoud van 19,7 kWh en kan de X3 tot 90 kilometer lang zelfstandig aandrijven. Nieuwe BMW X3: diesel, benzine en plug-in, maar geen iX3 meer

De nieuwe BMW X3 zal in de fabrieken van de BMW Group in Spartanburg (VS) en Rosslyn (Zuid-Afrika) worden gebouwd met behulp van een productieproces waarbij het behoud van hulpbronnen en circulariteit centraal staan. Hij staat in het najaar in de Europese showrooms. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.