Nieuws

© Omoda

Nieuwe Chinezen op komst: wie of wat zijn OMODA en JAECOO?

22 maart 2024
Door Stijn Blanckaert

Het aantal Chinese autobouwers dat naar Europa komt stijgt voortdurend. We hebben al de relatief succesvolle producten van MG, BYD en Polestar, naast voorlopig minder bekende spelers als Seres, DFSK, Hongqi, Beijing enzoverder. Tegen de zomer komen er daar met Omoda en Jaecoo nog twee bij. Het gaat om merken van Chery Automobile, een in 1997 opgerichte constructeur uit China die nadrukkelijk op export mikt en vorig jaar 1,88 miljoen auto’s bouwde. Geen kleintje dus. Autonieuws sprak met Derek Du, Managing Director voor de Benelux, en vroeg de man hoe we een en ander moeten zien.

 

Autonieuws: Chery Automobile heeft een heel aantal merken in portefeuille: Chery, Arrizo, Tiggo, Exlantix, Omoda, Jaecoo … en verkocht vorig jaar 1,88 miljoen auto’s. Waarom komen jullie nu naar de Benelux, en waarom doen jullie dat precies met Omoda en Jaecoo? Derek Du Chery

Derek Du: “We komen nu naar jullie regio omdat we denken dat de tijd rijp is en omdat Europa een erg strategische markt is. Je moet weten dat Chery niet zomaar een Chinese constructeur is. We zijn een erg internationale groep en zijn actief in meer dan 80 landen over de hele wereld en hebben meer dan 1.500 verkooppunten buiten China. We exporteerden vorig jaar 940.000 auto’s. Zowat de helft van onze productie is dus niet voor de eigen, Chinese markt bestemd. We kiezen ervoor om eerst met Jaecoo en Omoda naar jullie markt te komen omdat dat twee merken zijn die gericht zijn op de doelgroep van kopers met een jonge instelling. Ze moeten daarvoor trouwens niet letterlijk jong zijn. De naam ‘Omoda’ geeft dat trouwens aan, want de ‘O’ staat voor “het positieve” en ‘Moda’ betekent “modern.”  OMODA 5 2

Autonieuws: Hoe gaan jullie de auto’s bij ons verdelen? 

Derek Du: “We hebben met Omoda & Jaecoo Automotive Netherlands/Belgium een eigen filiaal voor de Benelux en werken dus niet met een lokale invoerder. Bovendien kiezen we er bewust voor om te werken met concessiehouders en stappen we niet in het agentschapsmodel waar tegenwoordig veel over te doen is. De bedoeling is dat we tegen deze zomer, wanneer we onze nieuwe modellen hier lanceren, al een 20-tal concessiehouders zullen hebben aangeduid. Hoe dan ook gaan we niet beginnen vooraleer er minstens 10 operationeel zijn, om een goede dekking en dienstverlening te garanderen. De eerste – die momenteel trouwens al bezig is met het verbouwen van de showroom – is de bekende garage Pagnotta uit Genk.” 

Autonieuws: Welke modellen komen het eerst naar onze markt? Hoe worden die gepositioneerd?

Derek Du: “We gaan bij Chery altijd uit van het principe dat we een ‘consumentenbedrijf’ zijn en proberen overal precies die producten te brengen waar de mensen naar op zoek zijn. Dat zijn momenteel duidelijk SUV’s. Voor ons betekent dat dat we deze zomer in eerste instantie de Omoda 5 lanceren. OMODA 5 3Die komt er met een 1.6 T-GDI-benzinemotor én als batterij-elektrische ‘E5’ met 430 kilometer WLTP-rijbereik. In september volgt dan de Jaecoo 7, met verbrandingsmotoren én als plug-inhybride. JAECOO 1Begin 2025 is het dan aan de Jaecoo 8 om het gamma aan te vullen. Hoewel Jaecoo net wat hoger wordt gepositioneerd dan Omoda is het onze bedoeling om met beide merken in het middensegment mee te spelen. Je zou kunnen zeggen dat onze nieuwe producten eerder vergeleken kunnen worden met merken als Peugeot, Kia of Renault dan met BMW of Mercedes. Voor de luxemarkt hebben we het merk Exlantix, dat in principe vanaf 2025 wordt toegevoegd aan ons aanbod.”  

Autonieuws: Chery is een ambitieuze autobouwer. Kan u ons zeggen naar welk marktaandeel u streeft op onze markt?

Derek Du: “We hebben ons tot doel gesteld om in ons eerste volledige jaar een marktaandeel van 1,5 procent te bereiken.” 

Autonieuws: Dat betekent, als we kijken naar het volume van 2023, dat u meer dan 6.000 auto’s zou willen verkopen en daarmee groter zou zijn dan merken als Fiat, MG, BYD, Jeep en Polestar? Wat als dat niet meteen lukt, of als de EU extra importheffingen oplegt voor auto’s uit China?”

Derek Du: “Als ons objectief niet ambitieus zou zijn hoeven we er ook niet aan te beginnen he. We bouwen een lokaal team uit, selecteren een ruim netwerk van concessiehouders en zijn van plan om ons hier echt te vestigen en gaan niet bij de eerste tegenslag terug verdwijnen. Ik kan je hoe dan ook bevestigen dat we – ook wanneer de EU iets zou veranderen aan de importheffingen – nog steeds bij onze beslissing zullen blijven om ook hier een rol van betekenis te spelen.” 

Autonieuws: Als we het dan toch even over politiek en internationale relaties hebben: is Chery Automobile een staatsbedrijf?

Derek Du: “Chery is intussen zo goed als volledig in privéhanden en het aandeel van de overheid is erg klein. Het is ook onze bedoeling om binnen afzienbare tijd een beursnotering aan te vragen in China om volledig onafhankelijk te worden.” 

Autonieuws: Ik hoorde in de wandelgangen over mogelijke plannen van Chery om een autofabriek te bouwen in Europa, zoals ook BYD dat heeft aangekondigd?

Derek Du: “U hebt precies hetzelfde gehoord als wij. Maar of dat ook waar is, daar kan ik u geen antwoord op geven. Het gaat over beslissingen die op het hoogste niveau worden genomen maar het spreekt voor zich dat zo’n investering veel goeds zou doen voor de lokale tewerkstelling. Maar, nogmaals, ik kan absoluut niet bevestigen dat zoiets momenteel op tafel ligt.” 

Autonieuws: Kan u ons zeggen wat de troeven zijn van Omoda en Jaecoo? Waarom zouden onze consumenten uw merken moeten overwegen?

Derek Du: “We willen ons niet positioneren als dé prijsvechter, maar zullen een correcte prijs vragen voor wat we bieden, namelijk hoogtechnologische, bijzonder veilige, duurzame en betrouwbare auto’s voor het grote publiek. Onze EV’s springen bovendien bovengemiddeld zuinig met energie om. We bieden op al onze modellen trouwens 7 jaar of 150.000 kilometer waarborg, om aan te tonen dat we er alle vertrouwen in hebben.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.