Nieuws

© ZF Lifetec

Nieuwe locatie bestuurdersairbag maakt ruimte voor extra functies op stuurwiel vrij

10 juni 2024
Door Alain Devos

Voor fans van (veel) bedieningsknoppen op het stuurwiel hebben we mogelijk goed nieuws. Correctie: heeft ZF Lifetec goed nieuws. De Duitse ontwikkelaar en producent van heel wat technische onderdelen voor auto’s meent dat de bestuurdersairbag in de toekomst ‘gewoon’ in de bovenrand van de stuurstang kan worden geïntegreerd. Dat zorgt er dan voor dat er elders op dat nog altijd ronde ding heel wat andere functies kunnen worden voorzien. 

 

Voor de allereerste plannen om levensreddende luchtkussens in auto’s te plaatsen, mogen we terugkeren tot de jaren 50 van vorige eeuw. De Amerikaan John W. Hetrick vroeg er op 5 augustus 1952 al een patent voor aan. Hoe briljant het idee toen ongetwijfeld reeds was, het zou wel nog tot de vroege jaren 70 duren voor General Motors er in de Verenigde Staten een vloot voor overheidsgebruik bestemde Chevrolet Impala’s mee de weg opstuurde. In 1973 bouwde zustermerk Oldsmobile ook al een passagiersairbag in zijn Toronado in. Hetzelfde GM en Ford zouden daarna echter wel nog jarenlang campagne voeren... tegen plannen om ze eventueel verplicht te maken, met als argument dat ze eigenlijk weinig of geen nut hadden.Nieuwe locatie bestuurdersairbag maakt ruimte voor extra functies op stuurwiel vrij

Lange geschiedenis

Goed, dat is een misschien wat vreemd stukje airbaggeschiedenis. Wij onthouden eigenlijk liever dat Mercedes begin jaren 80 wél in die veiligheidsvoorziening geloofde en ze toen ook als optie in zijn topmodellen begon te installeren. In 1987 bood Porsche luchtkussens voor zowel de bestuurder als de passagier standaard in zijn 944 Turbo aan, vanaf 1988 deed Chrysler het alvast voor die in het stuurwiel van bijna al zijn modellen. In de 21ste eeuw hebben alle auto’s natuurlijk verschillende van die luchtkussens, dat voor de bestuurder zit nog altijd in het midden van het stuurwiel. Dat leek tot voor kort ook de enige geschikte plaats te zijn, maar bij ZF Lifetec denken ze daar nu dus anders over.Nieuwe locatie bestuurdersairbag maakt ruimte voor extra functies op stuurwiel vrij

Extra schermpje?

We kennen natuurlijk al een tijdje de stuurwielen met tal van bedieningsknoppen voor hulp- en infotainmentfuncties, die worden altijd op de spaken gegroepeerd. ZF Lifetec zou ze nu, samen met misschien zelfs een klein schermpje, ook in het midden van dat stuur willen zien verschijnen. Dat lijkt in elk geval toch de reden waarom ze de airbag naar de bovenkant van de stuurstang hebben verhuisd. Bij een ongeval komt het kussen dan van tussen het midden en de bovenste rand van het stuurwiel te voorschijn. Voorlopig nog bij wijze van experiment, maar de werking is volgens de bedenkers wel net even efficiënt als de huidige positie. Meer uitleg krijgen we voorlopig echter nog niet. Wat de autoconstructeurs nu met die ‘uitvinding’ zullen aanvangen, hangt natuurlijk ook volledig van henzelf af. We zijn benieuwd... 

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.