De Japanse constructeur met intussen Franse (Renault-) connecties keert terug naar Europa. Dit is de gloednieuwe, 100 procent in house ontwikkelde Outlander, die opnieuw wordt aangeboden met een krachtige en efficiënte plug-inhybride aandrijving. Hij kan nu haast twee keer zo lang zuiver elektrisch rijden.
In 2020 kondigde Mitsubishi Motors aan dat het geen auto’s meer zou verschepen naar Europa. Het was niet rendabel meer, punt. Intussen heeft Mitsubishi nauwe banden met Renault-Nissan en wordt het op sommige Europese markten opnieuw verdeeld. Het modelaanbod bestaat vandaag uit de nieuwe ASX, die niet meer is dan een gerebadgede Renault Captur, en de nieuwe Colt – je raadt het al, een Renault Clio met een Mitsubishi-logo.
Merkadepten kunnen op beide oren slapen: de nieuwe Outlander is de eerste nieuwe “pure” Mitsubishi die we in Europa mogen verwelkomen. Hij heeft grote schoenen te vullen: van zijn voorganger werden liefst 200.000 exemplaren verkocht in Europa tussen 2013 en 2021. Met name in Nederland verkocht hij als zoete broodjes door zijn aantrekkelijke prijs en erg gunstige fiscale behandeling.
Onder de Pajero-achtige looks van de nieuwe Mitsubishi Outlander schuilt opnieuw een efficiënte 2.4-benzine met vier cilinders, die nu 100 kW levert. Hij wordt gekoppeld aan twee krachtige elektromotoren en een groter lithium-ionpakket. Het systeemvermogen ging er met zo’n 40 procent op vooruit: het bedraagt nu 225 kW oftewel 302 pk.
De aandrijfbatterij heeft nu een totale capaciteit van 22,7 kWh, wat betekent dat het nieuwe model in EV-modus kan blijven rijden en het starten van de motor nog langer kan vermijden. Volgens de officiële WLTP-test levert de EV-modus een actieradius tot 86 km op.
De voor gemonteerde elektromotor produceert 85 kW en 255 Nm, terwijl de achterste eenheid 100 kW en 195 Nm levert. Het grotere accupakket kan nu een continu vermogen leveren dat 108 procent hoger ligt dan bij de vorige generatie, dankzij de lagere interne weerstand van de accu. Dankzij de nieuwe vloeistofkoeling kan het volledige potentieel van het pakket worden benut.
De nieuwe Outlander PHEV profiteert ook van het ingebouwde warmtepompsysteem, dat het stroomverbruik verlaagt en bijdraagt aan een groter EV-bereik, zelfs bij koud weer.
Vroeger werd Mitsubishi in België verdeeld door de Beherman-groep. Die kreeg in 2020 echter zijn opzeg, nadat het eerder ook al het distributiecontract voor Chrysler, Land Rover, MG, Skoda, Maserati, Rolls-Royce, Saab en Mazda in België verloor.
De kans is klein dat de import van Mitsubishi opnieuw wordt toevertrouwd aan Beherman, dat intussen wel plannen heeft met Farizon, een Chinese bestelwagenbouwer. Zou de distributie van het nieuwe Mitsubishi dan via de bestaande Renault-Dacia-dealers kunnen lopen, nu het merk is toegetreden tot de alliantie?
De kans lijkt ons klein. De verkoopactiviteiten van Renault/Dacia/Alpine, Nissan en Mitsubishi zullen waarschijnlijk strikt gescheiden blijven. Wellicht zoekt Mitsubishi Motors momenteel nog nieuwe partijen om zijn auto’s aan de man te brengen in de diverse landen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853