Nieuws

© Opel

Nieuwe Opel Grandland voor wie het liever met een Duitse auto doet

23 april 2024
Door Alain Devos

Opel heeft de eerste foto’s en meteen ook al wat informatie over zijn gloednieuwe Grandland vrijgegeven. De middelgrote SUV is het Duitse broertje van de ook nog maar net gelanceerde nieuwe Peugeot 3008, hij komt er dus ook met een volledig elektrische aandrijving. Daar wordt al een heel groot rijbereik tot 700 kilometer voor beloofd.

 

Opel stelt dat de nieuwe Grandland heel wat designtrekjes van de Experimental-conceptcar van 2023 heeft meegekregen. Dat was een opvallend ‘lage’ en zowel sportief als futuristisch ogende SUV, het Grandland-productiemodel is natuurlijk een pak braver geworden. De auto nam van de Experimental wel de 3D Vizor-snoet met verlicht Blitz-logo over, de Intelli-Lux Pixel Matrix HD-verlichting komt met 51.200 individuele elementjes voor een helderder en meer homogeen lichtpatroon zonder verblinding van tegenliggers. Op de achterkant valt de evengoed lichtgevende Opel-merknaam op. Nieuwe Opel Grandland voor wie het liever met een Duitse auto doet autonieuws 0004

Gegroeid in alle richtingen

De nieuwe Grandland staat op het STLA Medium-platform van de grote Stellantis-groep, dat zorgt ervoor dat hij maar liefst 17,3 centimeter langer is geworden dan zijn gelijknamige voorganger. Het koetswerk is ook 6,4 centimeter in de breedte en 1,9 centimeter in de hoogte gegroeid. Dat levert een 4.650 millimeter lange, 1.905 millimeter brede en 1.660 millimeter hoge en, mede door de wielbasis van 2.784 millimeter, dus zeker ook ruime auto op. Met de combinatie van twee lakkleuren lijkt het dak een beetje te ‘zweven’, de scherpe lijnen boven de wielkasten en in de deuren maken er helemaal een moderne verschijning van. Met het kunststof van de wielkasten krijgt de auto ook een stoer en met de velgen van 20 duim zelfs een sportief kantje.

We hadden het al even over het ruime interieur, het laadvolume van de koffer kan door het neerklappen van de achterbank tot 1.641 liter worden vergroot. Voorin oogt het interieur heel hip en ook wel chic. Bovenop de middenconsole staat een lichtjes naar de bestuurder gebogen infotaimentscherm van maar liefst 16 duim. Het is vooral heel breed, dat past helemaal bij wat de ontwerpers het horizontale ‘thema’ noemen. Er lopen als het ware lijnen van het dashboard naar en door de deuren, dat zou moeten bijdragen tot een gevoel van (veel) ruimte.Nieuwe Opel Grandland voor wie het liever met een Duitse auto doet autonieuws 0009

Apart sfeertje

Dat doen misschien ook de naar de deurpanelen verhuisde buitenste ventilatie-openingen, samen met de fijne lichtstreepjes in het dashboard zorgen ze inderdaad wel voor een aparte sfeer. Het digitale instrumentenbord is eerder bescheiden van omvang, het wordt aangevuld door een head-updisplay. Met de Pure Mode kan de zichtbare informatie tot het strikte minimum worden herleid, in het donker en de regen zorgt dat voor enige visuele rust. Enkele nog echt fysieke knoppen voor onder meer de airco maken ons ook nog blij. In de flanken van de rugleuning van de AGR-stoelen zorgen twee pneumatische kussens voor extra steun, voor de bestuurder zijn er ventilatie- en massage-functies. Achterin is er, in vergelijking met de vorige Grandland, 20 millimeter extra beenruimte.

Met de Pixel Box lijkt Opel zelfs de slimme Skoda-toer op te gaan, het gaat om een deels (verlicht) glazen en deels stoffen omhulsel voor de plaats waar je de telefoon ‘veilig’ draadloos kan opladen. In totaal is voor meer dan 35 liter opbergruimte in het interieur gezorgd. Op de rugleuningen van de voorstoelen zijn er vakjes voor telefoons voorzien, in de ruimte onder de middenconsole is er plaats voor een 12V-aansluiting.Nieuwe Opel Grandland voor wie het liever met een Duitse auto doet autonieuws 0003

Mild-hybride, plug-inhybride of volledig elektrisch

Over de aandrijvingen wil Opel nog niet echt veel kwijt, we mogen wel al weten dat er een mild-hybride, een plug-inhybride en een volledig elektrische variant komt. De tweede zal een elektrisch rijbereik tot 85 kilometer bieden, voor de Electric met een batterij van 98 kWh wordt dus een autonomie tot 700 kilometer beloofd. We verwachten ons, net als in de elektrische Peugeot 3008, aan een motor van 214 pk.

De Grandland krijgt ook actieve dempers met een tweede hydraulisch circuit voor zowel extra comfort als dito rijdynamiek, er worden natuurlijk ook een hele reeks rijassistentiesystemen voorzien. Intelli-Drive 2.0 zorgt voor een zekere mate van autonoom rijden, met onder meer een semi-automatische assistent voor het veranderen van rijvak. Het is nog even wachten op de lanceringsdatum en natuurlijk ook op de prijzen. Het wordt in dit segment hoe dan ook moeilijk kiezen, met als sterke alternatieven voor de Opel onder meer die al vermelde Peugeot 3008 en evengoed de zowat even nieuwe Renault ScénicNieuwe Opel Grandland voor wie het liever met een Duitse auto doet autonieuws 0005

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.