Volkswagen heeft de eerste gegevens en ook foto’s van zijn gloednieuwe Transporter en Caravelle vrijgegeven. Het was al eventjes bekend, de middelgrote bestelwagen en minibus van de Duitse constructeur hebben de Ford Transit Custom als basis.
In de lange uitleg die de eerste beelden van de nieuwe Volkswagen Transporter en Caravelle vergezellen, valt de naam Ford geen enkele keer. De Duitse en Amerikaanse autoreuzen werken al een tijdje nauw samen en wisselen daarbij dus ook hele modelreeksen uit. Dat gebeurde recent nog voor de bestelwagens uit een net iets lager marktsegment en natuurlijk ook voor de jongste generatie pick-ups. Soms gaat het van Volkswagen naar Ford, soms gaat het in de andere richting. Zoals nu dus ook voor de Transporter en Caravelle, die daarmee toch net iets minder nieuw zijn dan Volkswagen ons probeert te doen geloven. Dat het design van de zevende generatie het DNA van de vorige heeft geërfd, mag daarbij zelfs bijna als... klinkklare onzin worden weggewuifd. Het klopt, de snoet en het achterwerk zien er op de Volkswagen anders uit dan op de Ford. Maar verder gaat het echt wel om dezelfde auto’s, waarbij dus ook de technische banden met de Multivan zijn doorgeknipt. De T7-generatie die daar enkele jaren terug van werd gelanceerd, is immers wel nog een puur Volkswagen-product.
Een nadeel hoeft het gebruik van de Ford-basis voor de nieuwe Transporter en Caravelle echter niet te zijn, de Europese pijler van de Amerikaanse autobouwer heeft immers een minstens even sterke reputatie als het op bestelwagens aankomt. De nieuwe modellen van Volkswagen Commercial Vehicles kunnen, in vergelijking met de voorganger(s), dan ook pronken met extra zit- en laadruimte, extra laadgewicht, extra sleepcapaciteit en ook gunstigere verbruikscijfers. Ook al zijn er voor dat laatste nog geen gegevens beschikbaar.
Om met de Transporter te beginnen, die komt er als Kombi (voor mensen), als Panel Van (voor goederen) en als Double Cab met achteraan een ‘open’ platform. Voor de tweede variant is er ook nog een Plus-uitvoering, die offert wat laadruimte op voor een tweede zitrij. Zowel de Kombi als de twee Panel Vans laten zich ook met een langere wielbasis en een verhoogd dak bestellen. De Caravelle mag worden gezien als een doorontwikkelde Kombi met extra luxe en dito veiligheidsvoorzieningen (zoals airbags achterin) voor de passagiers, hij biedt acht en in optie zelfs negen zitplaatsen en wordt door Volkswagen dé ideale shuttle en taxi “met grote capaciteit” genoemd.
Voor die Caravelle is er dan ook keuze tussen een nog vrij sobere Life-uitrusting en aankleding en een luxueuze Style. Ook die auto wordt overigens met de verlengde wielbasis verkrijgbaar. Helemaal ‘top’ voor zowel de Transporter als de Caravelle wordt de PanAmericana-versie, die komt met de wat ruigere looks van een terreinwagen en nogal wat uitrustingsdetails voor het interieur die daar bij passen. Als Caravelle krijgt zo’n PanAmericana standaard zelfs 19-duimsvelgen van het hippe Indianapolis-type. Vierwielaandrijving blijft wel een optie.
Voor de aandrijving heeft Volkswagen (of dus eigenlijk ook Ford) een groter aanbod dan ooit. Er zijn natuurlijk nog altijd diesels, met vermogens van 110, 150 en 170 pk en voor de twee krachtigste motoren ook de mogelijkheid voor vierwielaandrijving te kiezen. Dat kan dan weer niet voor de dus altijd via (enkel) de voorwielen aangedreven eHybrid van 232 pk, dat is trouwens een plug-inhybride met evengoed Ford-technologie. Voor iets later zijn ook volledig elektrisch en via de achterwielen aangedreven modellen voorzien, met een batterij van 64 kWh en vermogens van 136, 218 en een nog wat stevigere 286 pk.
Op de planning staat dan ook nog een variant met nog wat minder vermogen en vooral een kleinere batterij en bijgevolg een beperkter rijbereik voor gebruik in en rond de stad, net als een elektrische Transporter met vierwielaandrijving en dus een extra motor. Nog even over de transmissies. De TDI van 110 pk is er alleen met een manuele bak, voor alle andere motoren is een achttrapsautomaat een optie (TDI van 150 pk) of standaard (alle andere versies).
Voorin verraden de boordplank en vooral de schermen ook meteen de verwantschap met de Ford. Er zijn qua materialen en zelfs het design wel wat verschillen met de Transit Custom, maar het gaat wel degelijk om hetzelfde ontwerp. Het scherm voor het digitale instrumentenbord meet 12 duim, dat voor het infotainment ernaast 13 duim. Starten gebeurt met een knop en de pook van de automaat ‘hangt’ aan de stuurkolom, ook de hendel van de parkeerrem is door een veel compactere bediening vervangen. Er zijn diverse USB-poorten en stopcontacten, desgewenst ook met 230 volt.
Met 5.050 millimeter is de nieuwe Transporter 146 millimeter langer dan het vorige en dus nog ‘echte’ Volkswagen-model. De wielbasis meet 3.100 millimeter, daar kan als optie nog 400 millimeter aan worden toegevoegd. De auto is ook wat breder en de laadruimte haast vanzelfsprekend ook groter, in de Panel Van-varianten krijg je tussen de wielkasten ook Euro-palletten gestouwd. Het laadvolume varieert van 5,8 tot 9,0 kubieke meter voor de verlengde Transporter met verhoogd dak, er kan tot maximaal 1,33 ton mee. Qua sleepcapaciteit gaat het tot 2,8 ton. In de Panel Van Plus is er plaats voor (tot) zes mensen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853