Hoe iconisch de Volkswagen Transporter ook mag zijn, de in België tegen begin 2025 verwachte opvolger is geen echte... Volkswagen meer. De T7-generatie maakt zich helemaal los van de in 2022 gelanceerde nieuwe Multivan en krijgt de Ford Transit Custom als basis, maar qua laadmogelijkheden en andere karakteristieken hoeft dat zeker geen nadeel te zijn. Volkswagen Commercial Vehicles heeft al enkele foto’s en cijfertjes vrijgegeven.
Verrassen zal de nieuwe Volkswagen Transporter ons echt niet meer doen. Wie de Ford Transit Custom kent, weet nu immers al hoe de volgende generatie van de ook in ons land nog altijd heel populaire middelgrote bestelwagen er zal uitzien. Het design en nog wel wat andere details zullen natuurlijk enigszins verschillen van de Transit, maar eigenlijk gaat het dus om dezelfde auto. Die ‘uitwisseling’ kadert in de bredere samenwerking met de Amerikaanse constructeur, die is er ook al voor de compacte bestelwagens en de pick-ups. In het eerste geval bedient Volkswagen Ford, in het tweede en nu dus ook voor de Transporter is het omgekeerd.
Die komt er met keuze uit twee koetswerklengtes en -hoogtes, er worden ook een enkele en een dubbele cabine en nog wel wat andere varianten voorzien. De ‘kleinste’ Transporter is 5.050 millimeter lang, dat maakt hem 146 millimeter groter dan het huidige model. De wielbasis is met 97 millimeter tot 3.100 millimeter verlengd. De langere versie meet dankzij een 400 millimeter langere wielbasis 5.450 millimeter. Ook de laadlengte en -breedte namen toe en je kan in de auto 5.800 tot maximaal 9.000 liter lading kwijt, mocht je het ooit toch eens met vloeistof willen proberen. Het laadgewicht gaat tot 1,33 ton en je mag met de Transporter ook 2,8 ton trekken.
Qua aantal zitplaatsen gaat het van twee naar maximaal zes voor de dubbele cabine, je kan desgewenst dus ook voorin met drie zitten. Het dashboard is volledig digitaal en heeft een scherm van 12 duim, in de middenconsole steekt een aanraakexemplaar van 13 duim. Tot de uitrusting behoren onder meer DAB+ en draadloos Android Auto en Apple CarPlay, de knoppen op het stuurwiel laten zich ook bedienen met handschoenen aan. Ja, voor klanten van bestelwagens kan zoiets wel belangrijk zijn. Her en der in het interieur worden tot zeven USB-poorten en 12V-aansluitingen voorzien, de elektrische variant kan ook stroom leveren aan externe apparaten.
Volkswagen communiceert er voorlopig nog niet echt over, maar het ligt voor de hand dat er keuze zal zijn uit klassieke dieselmotoren, een plug-inhybride variant en natuurlijk ook een zowat onmisbaar geworden elektrische aandrijving. Zowat alle mechaniek en technologie komt evengoed van Ford.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853