Je hebt al Ferrari’s of Lamborghini’s genoeg en je wordt ook niet meer wild van een Bugatti of Koenigsegg? Of je wil echt wel eens een auto die nog quasi niemand anders in de wijk ook al heeft? Dan moet je misschien toch maar eens de Nilu bekijken, een nieuwe sportwagen van een nieuwe sportwagenfabrikant. Met een heel klassieke V12 en een manuele zevenbak, echt waar.
Het bedrijf heet Nilu27 en de auto gewoon Nilu, dat lijkt alvast simpel. De man erachter is de Rus Sasha Selipanov, die naar West-Europa geëmigreerde designer werkte al voor verschillende merken van de Volkswagen-groep, bezorgde Hyundai’s premiumdochter Genesis een visuele identiteit en was ervoor en erna ook een tijdje aan de slag bij Bugatti en Koenigsegg. Bij de voorlaatste fabrikant was hij verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Chiron, bij de laatste was hij algemeen designchef. De volgende stap lag dan eigenlijk wel zowat voor de hand, Selipanov richtte zijn eigen sportwagenmerk op.
De eerste vrucht is dus de Nilu, een best wel mooie bolide die het zonder enige vorm van elektrische assistentie doet. Voor de aandrijving is er een door het Nieuw-Zeelandse Hartley Engines ontworpen en echt unieke V12. De auto wordt pas officieel onthuld tijdens de Monterey Car Week in Pebble Beach, het is dan ook nog enkele dagen wachten op de belangrijkste technische gegevens. Het vanuit Californië opererende Nilu27 laat wel al weten dat de 6,5 liter grote en atmosferische V12 meer dan 1.000 pk levert en dankzij de combinatie van een grote boring en een korte slag even graag toeren (tot zo’n 12.000 o/m!) zal maken als een elektrische motor. Het schakelen moet nog manueel gebeuren, met een zevenbak zelfs.
De Nilu heeft een monoque van koolstofvezel met subframes uit aluminium, het koetswerk met achteraan goed zichtbare mechaniek lijkt geïnspireerd door Le Mans-racers uit de jaren 60. Denk dan aan de tijd dat Ford en Ferrari een heroïsche strijd met elkaar leverden en Porsche zich al klaar maakte om ook voor overwinningen te gaan. Je stapt (of kruipt?) in en uit de auto via vleugeldeuren, de stoelen staan heel laag en zijn niet verstelbaar. Infotainment en aanverwant plezier? Vergeet het, verder dan een om heel praktische redenen gemonteerde digitale achteruitkijkspiegel gaat het niet.
De eerste 15 exemplaren van de sportwagen zullen ook alleen op circuits kunnen worden gebruikt, vandaar ook koolstofkeramische Brembo-remmen. Er volgen nadien wel nog 54 stuks van een straatlegale Nilu, vier ervan met een uniek design. Om (voorlopig) af te sluiten, waarom die misschien toch wat vreemd ‘klinkende’ naam? Het is de samentrekking van de voornamen van de dochters van Selipanov, die heten Nica en Lucia. Bij Nilu27 blijft echt alles heel simpel.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853