Binnen afzienbare tijd lanceert Bentley zijn eerste volledig elektrisch aangedreven model, aan dat plan verandert er niets meer. Maar de ambitie om snel een ‘puur’ EV-merk te worden is er wel niet meer. Dat zal pas zo’n vijf jaar later gebeuren dan tot voor kort nog was beloofd.
Van zowat vier jaar geleden dateert het Beyond100-plan van het prestigieuze en – voor wie het is vergeten – tot de grote Volkswagen-groep behorende Bentley. Vanaf 2026 zouden er enkel nog plug-inhybride en (vooral) elektrische modellen worden aangeboden, vanaf 2030 zouden ook die laatste worden vervangen door auto’s waar geen verbrandingsmotor meer aan te pas komt. De realiteit van de markt, met een nog altijd te geringe belangstelling voor EV’s, zorgt er nu voor dat Bentley die deadline met vijf jaar opschuift.
Er wordt voortaan gesproken van Beyond100+, het eraan toegevoegde plusteken duidt dus op de aangepaste strategie van het merk. Zo zal het eerste elektrisch aangedreven model er pas in 2026 komen, dat wordt een Luxury Urban SUV. Verwacht je niet aan een stadswagen, maar eerder aan een middelgrote auto die wel eens een en ander zou kunnen delen met de Audi Q6 E-Tron en Porsche Macan. Bentley heeft het daarbij over de creatie van een nieuw marktsegment, laten we dat toch maar als marketingpraat afdoen. Dat de auto heel duur wordt, dat willen we wel ‘graag’ geloven.
Daarnaast zullen er dus zeker nog jarenlang plug-inhybride modellen worden verkocht. De Continental GT, Flying Spur en Bentayga krijgen nog versterking van extra Bentleys, tot en met 2035 zou er zelfs zowat elk jaar eentje bijkomen. Sommige ervan ook met een volledig elektrische aandrijving, maar die zullen het dus pas over een goede tien jaar volledig overnemen. Ook alle nieuwe Bentleys zullen in Crewe worden gebouwd, een flinke investering moet daar een heuse Dream Factory van maken. Klinkt haast als Alpine, daar werken ze aan een droomgarage.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853