Hét grote zomernieuws bij Audi is natuurlijk de komst van de Q6 E-Tron, daar brengen we hier op Autonieuws binnenkort een eerste test van. Dat deden we eerder ook al van de grotere en evengoed elektrisch aangedreven Q8 E-Tron, maar het gamma telt ook nog altijd een klassieke SUV op benzine of diesel met dezelfde voornaam. Van die Q8 komt er, naast of eerder boven de RS, nu ook nog een RS Performance-variant met 640 pk en dus nog wat straffere prestaties.
Laat je vooral niet in de war brengen door de Q8 E-Tron, Audi’s grootste en nog steeds in Brussel gebouwde elektrische kolos heeft weinig of niets te maken met de nochtans gelijknamige SUV met verbrandingsmotoren. Naast de SQ8 van 507 pk (en de TDI-diesels van 231 en 286 pk) was er ook al een RS Q8 met 600 paarden, maar bij Audi Sport GmbH oordeelden ze dus toch weer dat het nog net iets beter kon. We kennen het ‘fenomeen’ natuurlijk ook al van de concurrentie, bij BMW en Mercedes komen ze om de haverklap ook met keer op keer nog wat straffere M’s en AMG’s aanzetten. Alsof zelfs genoeg toch nooit echt helemaal... genoeg is.
De RS Q8 Performance levert dankzij een aangepast uitlaatsysteem met minder tegendruk dus tot 640 pk, het hoogste vermogen ooit voor een verbrandingsmodel van de sportieve afdeling van het merk uit Ingolstadt. Anders dan bij de net gelanceerde en elektrische Q6 E-Tron, staat de extra voornaam Performance hier dan ook niet voor extra rijbereik. Wel, zoals dat toch veel meer voor de hand ligt, voor extra prestaties. Terwijl je met de RS Q8 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h spurt, doe je het met de RS Q8 Performance in 3,6 seconden.
Dat verschil voel je in de praktijk natuurlijk nauwelijks, maar het is toch weer net dat beetje meer... of in dit geval dus beetje minder. De topsnelheid is beperkt tot 250 km/h, maar kan met het Dynamic-pakket wel worden ‘vrijgemaakt’ en bedraagt dan maar liefst 305 km/h. De 4 liter grote en natuurlijk drukgevoede achtcilindermotor heeft ook een maximumkoppel van 850 Nm, dat is 50 Nm meer dan de RS Q8. In beide varianten moeten de Quattro-vierwielaandrijving en een nog eens geoptimaliseerd zelfblokkerend middendifferentieel voor een uitmuntende rijdynamiek zorgen. De altijd bliksemsnel aangepaste verdeling van het koppel over voor- en achteras garandeert heel nauwkeurig bochtenwerk met minder onderstuur en scherper indraaien.
Tegelijk behouden de SUV’s natuurlijk hun bekende functionaliteit en lenen ze zich dus evengoed voor een normaal en dagelijks gebruik. Met dank ook aan de adaptieve luchtvering met gecontroleerde demping, die is wel speciaal op de RS-modellen afgestemd. Als optie is er nog een elektromechanische actieve rolstabilisatie, met telkens een compacte elektromotor tussen de twee helften van de stabilisator. Als de auto rechtuit rijdt, zijn ze losgekoppeld en worden de koetswerkbewegingen op oneffen wegen verminderd. In de bochten draaien de elektromotoren in tegengestelde richting van elkaar, wat de zijdelingse kanteling reduceert. Vierwielsturing is dan weer standaard, tegen meerprijs (maar standaard op de Performance) zijn er ook nog keramische remschijven.
Voor de bravere Q8-modellen was er vorig jaar al een facelift, nu is dus ook het koetswerk van de RS-varianten opgefrist. Een hertekend front met grotere luchtinlaten, een extra driemensionale look voor de honingraatstructuur en hoogglanzende lak (matgrijs voor de Performance) moeten de auto’s nog wat meer allures bezorgen. Achteraan zijn er twee ovalen uitlaatpijpen, de diffusor wordt in het midden in twee gedeeld door een reflector. Een RS-uitlaatsysteem zorgt desgewenst voor een nog wat sportiever geluid. Het intensiveert de geluidsbeleving in elk geval nog wat meer, zo hebben we het misschien nog net iets ‘mooier’ uitgelegd.
Er zijn Matrix LED-koplampen (met laserlicht als optie) voor- en OLED-lichten achteraan, met keuze uit verschillende signaturen. En er zijn ook nog nieuwe uitrustingspakketten, die bieden nog wat extra vrijheid voor wat dan haast maatwerk wordt. Dat geldt ook voor de lakkleuren, met tinten die exclusief voor de RS-modellen bestemd zijn. Voor de velgen kan je tot maat 23 duim gaan, die hebben dan natuurlijk ook een heel sportieve en zelfs door de racerij geïnspireerde look.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853