Porsche had zijn zinnen gezet op een herintrede in de Formule 1 vanaf 2026 als motorenbouwer voor Red Bull F1. Nu die renstal echter in zee gaat met Ford als motorenbouwer trekt het Duitse sportwagenmerk zich (voorlopig) terug als potentiële F1-motorenleverancier en concentreert het zich verder op de andere motorsporttakken waarin het actief is, zoals het uithoudingsracen.
Vorige zomer was er sprake van de komst van Porsche naar de F1 als partner van Red Bull F1 en een overname van de helft van de aandelen van het team door de autobouwer, maar sinds begin februari bekend werd gemaakt dat Ford de motoren gaat bouwen voor de renstal en de samenwerking met Porsche er niet komt (volgens sommigen omdat de huidige teambazen Helmut Marko en Christian Horner hun machtspositie bedreigd zagen door de inmenging van Porsche), moest de constructeur dus op zoek naar een andere mogelijkheid om vanaf 2026 actief te worden in de F1.
Die zoektocht heeft blijkbaar niet tot een bevredigend resultaat geleid, en zonder een team om mee samen te werken vallen de plannen nu in het water, stelt raceportaal “The Race”. McLaren en Williams waren geen eerste keuze voor Porsche en hoewel het Sauber-team (momenteel racend onder de naam Alfa Romeo F1) het nodige potentieel had was Audi Porsche daar te snel af door 75 procent van de aandelen van Sauber te kopen om de renstal tegen 2026 om te vormen tot het Audi F1-team.
In de plaats van een nieuw Formule 1-avontuur concentreert Porsche zich nu verder op zijn engagement in onder meer het uithoudingsracen met een iconische wedstrijd als de 24 uur van Le Mans, waar het met de nieuwe Porsche 963 aantreedt als favoriet, de Formule E en het Amerikaanse IMSA-kampioenschap, al sluit niets uit dat Porsche op latere datum alsnog actief wordt in de F1.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853