Nieuws

© Porsche

Porsche zegt dat ‘nieuwe’ focus op benzinemotoren en PHEV’s aan de winst zal knagen

07 februari 2025
Door Alain Devos

Ook Porsche heeft beslist de omschakeling naar een gamma met quasi alleen nog elektrische modellen toch wat trager te laten verlopen dan tot voor kort was gepland. Er komen zeker nog een tijdje ‘meer’ auto’s met klassieke verbrandingsmotoren, dat zal dan wel een negatieve impact op de winstmarge van het bedrijf hebben.

 

Porsche liet vorig jaar al weten dat het varianten met verbrandingsmotoren voor bijna zijn volledige modellengamma zal (blijven) ontwikkelen. Het speelt daarmee in op de vraag van klanten en anticipeert er natuurlijk ook mee op de eerder zwakke belangstelling voor elektrische auto’s in Europa en evengoed de alsmaar sterkere concurrentie van autobouwers uit China. Precies in dat immense land kreeg de Duitse constructeur vorig jaar een flinke klap te incasseren, met een daling van de verkoop met 28 procent.2 Porsche zegt dat nieuwe focus op benzinemotoren en PHEVS aan de winst zal knagen

Breder aanbod 

Er zal dus weer sterker worden ingezet op een breder aanbod, in Stuttgart is al berekend dat het dit jaar voor een extra kost van zo’n 800 miljoen euro zal zorgen. Dat leidt dan onvermijdelijk wel tot een daling van de winstmarge. Voor het nog niet afgesloten 2024 wordt nog uitgegaan van iets rond de 14 procent, daar waar eerder wel 15 tot zelfs 17 procent het streefdoel was. 

De financiële prestaties worden al een tijdje als ‘slecht’ ervaren

Voor de langere termijn mikt Porsche zelfs op 20 procent. De financiële prestaties van het bedrijf worden sowieso al een tijdje als ‘slecht’ ervaren, met onvermijdelijk ook een bijzonder zwakke aandelenkoers als resultaat. Die zakte in 2024 zelfs met 27 procent, sinds het hoogtepunt van 109,5 miljard euro in mei 2023 is de marktkapitalisatie al zowat gehalveerd.  1 Porsche zegt dat nieuwe focus op benzinemotoren en PHEVS aan de winst zal knagen

Ook benzinemotor voor super-Cayenne? 

Concreet zal Porsche blijven (of opnieuw) investeren in door verbrandingsmotoren aangedreven varianten van de Panamera, de Cayenne en zelfs de Macan. Men stapt dus ook af van het plan om de volgende generaties van verschillende modellen enkel nog als EV’s te lanceren. Ook de super-SUV boven de Cayenne, die aanvankelijk evengoed een pure EV zou worden, komt er mogelijk toch nog met benzinemotoren of toch op zijn minst met een plug-inhybride aandrijving.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.