Renault Group heeft deze maand een nieuwe dochteronderneming boven de doopvont gehouden. Die krijgt de naam Ampere en bundelt alle expertise van het merk met betrekking tot software en elektrische voertuigen. Renault toonde vandaag ook “Legend”, een concept car die vooruitblikt op een nieuwe Twingo.
Begin deze maand is de business unit “Ampere” een apart bedrijf geworden dat binnen de Renault-groep als autonome toeleverancier zal instaan voor het ontwikkelen van software en elektrificatie-oplossingen voor Renault en Dacia, maar ook voor partners als Alpine, Nissan en Mitsubishi. De nieuwe onderneming telt bij de oprichting 11.000 medewerkers, waarvan 35 procent een ingenieursdiploma hebben. De bedoeling is om auto’s te gaan bouwen op basis van een volledig softwareplatform dat wordt ontwikkeld door Ampere. Renault noemt het “Software-Defined-Vehicles” of SDV’s. De eerste dergelijke auto is voorzien voor 2026.
De bedoeling is om met een stappenplan te zorgen voor een gelijke productiekost van elektrische voertuigen in vergelijking met modellen met verbrandingsmotoren. Dat doel moet al tegen 2027/2028 bereikt worden met de ontwikkeling van een elektrisch productportfolio dat in 2031 uit zeven voertuigen voor Europa zal bestaan. Daarvan zijn er een aantal al bekend en een aantal nog top secret. Renault vermeldt de Mégane E-Tech, Scénic E-Tech, Renault 5, Renault 4, het productiemodel gebaseerd op de vandaag getoonde “Legend” concept car en twee extra voertuigen. Dat er een compacte EV in de prijsklasse van minder dan € 25.000 bij de toekomstige modellen zit is erg waarschijnlijk.
Ampere mikt al op een omzet van € 10 miljard tegen 2025 (met vier voertuigen) en meer dan € 25 miljard in 2031 waarbij dan zeven voertuigen op de markt gebracht zullen zijn. Vanaf 2025 zou Ampere volgens de plannen al break-even moeten draaien. Als de marktomstandigheden gunstig zijn zou Renault Group Ampere ook naar de beurs brengen in de loop van 2024. Nissan en Mitsubishi Motors investeren als partners van bij de oprichting al € 0,8 miljard in Ampere en ook Qualcomm Technologies zou tot het kapitaal toetreden. Renault wil wel altijd een sterke meerderheid in het kapitaal van de onderneming behouden.
In het persbericht toont Renault in een tabel aan wat precies de verantwoordelijkheden zullen zijn van Ampere, en wat Renault Group zelf zal blijven doen. Concreet komt het erop neer dat alles wat met EV’s en software te maken heeft dus bij Ampere terechtkomt, en dat Renault Group zelf verantwoordelijk blijft voor alles wat kapitaal aangaat én het merk Renault zelf zal beheren.Alles wat niet specifiek te maken heeft met software of elektrische auto’s blijft sowieso bij Renault, net als het operationele gedeelte van de “supply chain” en de aankoopafdeling, IT-platformen en de kwaliteitsstandaarden. Ook de van Renault Group afhangende invoerders in de verschillende landen blijven onder Renault Group ressorteren net als alles wat te maken heeft met aftersales en financiële diensten.
Naast de iconische Renaults 4 en 5, die zoals al langer geweten elk een nieuwe elektrische incarnatie krijgen, toonde Renault vandaag ook “Legend”, een concept car die toont hoe Renault de elektrische Twingo van de nieuwe generatie ziet. Het doel is om een auto te bouwen die slechts 10 kWh/100 km zal gaan uitstoten en daardoor erg ecologisch belooft te zijn. Meer details ontbreken momenteel nog.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853