Nieuws

© Renault

Renault Captur met nieuwe look en opgewaardeerd interieur

04 april 2024
Door Alain Devos

Renault heeft zijn Captur, de compacte en technisch nauw met de Clio verwante SUV, grondig opgefrist. De auto ziet er wat chiquer uit, heeft een nog wat gebruiksvriendelijker interieur en komt ook met een opgewaardeerd onderstel voor nog wat extra rijplezier. Je kan de auto nu ook als Esprit Alpine bestellen.

 

De huidige Captur is al de tweede auto met die naam. De eerste generatie werd in 2013 gelanceerd en de tweede volgde in 2019. Vandaar, na al meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren, dus een best wel grondige opfrissing die de belangstelling voor de populaire SUV ook in elektrische tijden levendig moet houden. Dat doe je als constructeur het best door het design aan te scherpen, het interieur nog wat comfortabeler en gebruiksvriendelijker te maken en de technologie naar nog maar eens een hoger niveau te tillen. Het is een vertrouwd recept, bij Renault kennen ze dat natuurlijk ook wel.

Kleine kunstwerkjes

De succesformule van de Captur, zijnde de combinatie van compacte buitenafmetingen met een ruim interieur én een hoge zitpositie, blijft natuurlijk ongewijzigd. Laat ons maar, naar goede gewoonte, vanbuiten beginnen. De 4,23 meter lange gezinsauto neemt de door Gilles Vidal, die in 2020 van Peugeot naar Renault overliep, al voor enkele andere modellen ingevoerde designtaal over. Dat zorgt vooral op de snoet van de wagen voor strakkere lijnen en wat meer visuele dynamiek. Je kan ook weer voor een mix van twee koetswerkkleuren gaan, dat garandeert toch nog wat extra cachet.VERSION ESPRIT ALPINE

Daar draagt de nieuwe lichtsignatuur evengoed toe bij, ook bij Renault weten ze wel hoe je daar kleine kunstwerkjes van kan maken. In het radiatorrooster, gefacetteerd in ‘mooi’ Nederlands, is het Nouvel’R-logo fraai geïntegreerd. Reliëfs met diverse vormen en het contrast tussen de Noir Brillant van de achtergrond en de transparantie van de spijlen zorgen voor een soort lichtspel met tal van reflecties, van de ruit in het midden tot de koplampen en de bumper. Die werd ook helemaal hertekend, er zijn ook extra koelopeningen die tegelijk de aerodynamica nog wat verbeteren. Achteraan is de behuizing van de lichten nu transparant, het logo en het design van de diffusor zijn ook nieuw. VERSION TECHNO

Esprit Alpine

Voor het interieur zijn er nieuwe zetelbekledingen (met enkel nog gerecycleerde stoffen) en dito dashboardschermen tot 10,25 duim. Het OpenR Link-infotainment met Google-integratie zorgt met het Android Automotive 12-besturingssysteem voor een wereldprimeur in het B-segment. VERSION TECHNOSpeciaal voor Renault werden door verschillende partners ook unieke apps ontwikkeld, die kunnen evengoed “vanop afstand” worden geïnstalleerd of geactiveerd. Qua uitrusting en aankleding kan er nu ook voor het al van grotere modellen bekende Esprit Alpine-niveau worden gekozen. Dat voegt zowel wat extra elegantie als sportiviteit toe, ook aan het koetswerk trouwens. Andere uitrustingsniveaus zijn Evolution en Techno.VERSION ESPRIT ALPINE

Gebleven is natuurlijk de over een afstand van 16 centimeter verschuifbare achterbank. Als je die neerklapt, krijgt je tot 1.596 ‘liter’ (1.458 in de E-Tech) bagage in de Captur. De audio komt van Harman Kardon, afhankelijk van de versie zijn er tot negen luidsprekers. Voorin zijn er nu een inductielader, een 12V-aansluiting en twee USB-C-poorten, in de duurdere modellen worden er ook twee voorzien achter de centrale armsteun achterin. Er is ook sfeerverlichting met heel wat mogelijkheden, zo kan je de tint zich ook automatisch laten aanpassen aan het moment van de dag.

Extra veiligheid

Niet zicht- of hoorbaar is de volledig nieuwe elektronische architectuur, die liet de komst van extra rijhulpsystemen toe. Met Active Driver Assist wordt niveau 2 van autonoom rijden bereikt, door de  adaptieve snelheidsregelaar (met Stop & Go) te verenigen met de centreerfunctie in de rijstrook en de geolocalisatiegegevens. Voor de hybride Captur is er optioneel ook nog een functie die het gebruik van elektrische energie maximaliseert, gewoon door het batterijbeheersysteem continu en dus vroegtijdig te ‘informeren’ over de route die de auto wellicht gaat volgen (als er geen bestemming is ingegeven).

Het is nog even wachten op het precieze leveringsprogramma voor België, maar Renault voorziet natuurlijk verschillende motorversies voor de vernieuwde Captur. Daaronder ook weer de al bekende en heel efficiënte E-Tech (full) Hybrid met een benzine- en twee kleine elektromotoren van samen 145 pk. Verder zijn er nog een 1.0 TCE met 90 pk en een mild-hybride 1.3 TCE met maar liefst 160 paarden, die komt met een automatische EDC-bak.

Extra tractie

Het onderstel en de afstelling van de stuurbekrachting zijn herzien, met het oog op nog wat extra rijdynamiek en dus ook plezier. Voor de krachtigste modellen werden zelfs compleet nieuwe schokdempers voorzien en voor de E-Tech Hybrid is er optioneel ook een Extented Grip-systeem beschikbaar. Dat optimaliseert door gerichte ingrepen in het ESP-systeem de tractie nog een beetje meer in de sneeuw en op onverharde wegen.VERSION ESPRIT ALPINE - JANTES ALLIAGE ELIXIR 19 POUCES - SANS PANNEAU COLORE

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.