Nieuws

© Renault Symbioz

Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

02 mei 2024
Door Alain Devos

Renault breidt zijn toch al behoorlijk wat modellen tellende SUV-gamma nog maar eens uit. De zowel van een mooie lijn voorziene als met een mooie naam bedachte Symbioz is een goede 4,41 meter lang en vult daarmee de nog kleine ruimte tussen de Captur en de Austral op. Kwestie van toch geen enkel gaatje in de markt open te laten.

 

Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gammaVan de Captur over de Austral, de Arkana en de Espace tot de Rafale, het huidige Renault-gamma telt al behoorlijk wat cross-overs en SUV’s. Neem er ook nog de elektrische Scénic bij en je zit al aan zes modellen. De constructeur wringt er nu dus nog de Symbioz tussen, een gezinswagen die past in het verhaal van de “auto’s om in te leven”. Renault kijkt daarbij ook graag nog eens terug naar de R16 die het bijna zestig jaar geleden lanceerde, dat was een voor zijn tijd heel vernieuwende auto met veel zit- en laadruimte, een moduleerbare achterbank én een handige vijfde deur. Zowat twintig jaar later volgde de Espace, met een lengte van slechts 4,25 meter bood die toen al zeven zitplaatsen. Dat doet de Symbioz anno 2024 niet, al probeert hij compacte buitenafmetingen wel opnieuw te verzoenen met een zo ruim en functioneel mogelijk interieur. Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

Veel ruiten

De Symbioz staat op een wat langere variant van het al van de Clio, Captur en Arkana (en evengoed de nieuwe Dacia Duster) bekende CMF-B-platform. De zit- en laadruimte laten zich natuurlijk makkelijk aanpassen aan de noden van het moment, het is allicht ook wel de bedoeling met de auto wat Renault-klanten op te vangen die de Mégane Grandtour missen en zich (nog) niet kunnen vinden in de volledig elektrisch aangedreven Scénic. Met die laatste en evengoed met de nog iets compactere Captur heeft de Symbioz wel nogal wat designkenmerken gemeen. 

Bij Renault hebben ze het over gebeitelde lijnen voor en achter en evengoed over sobere flanken, ons inziens verdienen de welvingen in die laatste echter wel een andere omschrijving.

Samen met de uitgesproken randen op de haast verticale voor- en achterkant, de fijne lichtsignatuur en het alomtegenwoordige merklogo zorgen ze zelfs voor een nogal artistiek aandoend ontwerp. De bekende Renault-ruit keert, zij het als het ware verticaal in twee gesplitst, zelfs terug in de lichten en evengoed in de grafische animatie van het radiatorrooster. Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

Verschuifbare achterbank

Het zal wel geen sinecure zijn geweest om de merkidentiteit te behouden en de auto tegelijk toch voldoende te onderscheiden van zowel de net iets kleinere als de wat grotere modellen uit het gamma, maar de designers lijken er dus wel in geslaagd. Voor extra cachet zorgen ook nog de 19-duimsvelgen op de versies Esprit Alpine en Iconic, hun ontwerp is ook uniek voor de Symbioz. Opvallen doen ook nog de zowat horizontale motorkap en de vrij grote achteroverhang, die zorgt mee voor het tot grote laadvolume. Daarmee zijn we bij het interieur beland, waar we ons mogen verheugen over de terugkeer van de uit de elektrische Scénic verdwenen verschuifbare achterbank.

Voorin deelt het interieur van de Symbioz zijn structuur met de recent nog opgefriste Captur, met wel een aparte dashboardbekleding voor elk van de drie uitrustingsniveaus. De Techno krijgt een zacht genoemde lak, de Esprit Alpine een sierlijst in blauwtinten en de Iconic een geborsteld aluminiumeffect. Ook de zetelbekleding is voor elk van de drie versies verschillend, in de Iconic komt ze bijvoorbeeld met een stof die doet denken aan die van hoogwaardige sportuitrusting. Op de rugleuning staat een enorm ruitfragment, er zijn ook goudkleurige sierstrips.Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

Meer of minder zitruimte

De achterbank laat zich over een afstand van 16 centimeter verschuiven. Als je voor de maximale knieruimte van 22,1 centimeter gaat, blijft er nog een laadvolume van 492 liter over. Dat kan tot 624 liter worden vergroot door de bank naar voor te schuiven en zelfs tot 1.582 liter door ze volledig neer te klappen. De koffer is toegankelijk via een gemotoriseerde en handenvrije achterklep, er zijn in het interieur ook nog verschillende bergvakken met een totale inhoud van 24,7 liter. Zowel voor- als achteraan vind je twee USB-C-poorten en de telefoon kan draadloos worden opgeladen.

Van de Rafale en Scénic komt het standaard voorziene glazen Solarbay-dak. Het gaat niet open, maar kan in verschillende segmenten meer of minder doorzichtig worden gemaakt. Daartoe worden vloeibare polymeerkristallen gebruikt, de moleculen verplaatsen zich onder $invloed van een elektrisch veld. Het systeem, dat trouwens ook enkele extra centimeter hoofdruimte creëert , kan met een knop op het plafond of met de stem via Google Assistant worden bediend.Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

Veel Google

Vanaf de Techno-versie is het Open R Link-multimediasysteem met Google-integratie voorzien, dat is compatibel met zowel Android Auto als Apple CarPlay. Via de Google Play-catalogus zijn er, naast Google Maps en Google Assistant, tot 50 apps beschikbaar. Sommige daarvan zijn speciaal ontworpen of toch aangepast voor Renault-rijders.

Het digitale dashboard heeft een scherm van 10,3 duim, het verticaal gepositioneerde aanraakexemplaar in de middenconsole is met 10,4 duim nog net iets groter. Met Multi-Sense kunnen diverse parameters van zowel technische aard (zoals de stuurinrichting) als qua sfeer worden aangepast, met bijvoorbeeld keuze uit acht kleuren voor het instrumentenbord en zelfs 48 voor de ledstrips op de rest van het dashboard en de deurpanelen.Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

Enkel Full Hybrid

De veiligheidsuitrusting omvat naast zes airbags maar liefst 29 rijhulpsystemen, bij Renault zijn ze onder meer trots op de Active Driver Assist voor autonoom rijden van niveau 2 en de intelligente snelheidsaanpassing. Met een My Safety Switch-knop links van het stuurwiel kunnen de instelvoorkeuren van verschillende systemen in één ‘beweging’ worden in- of uitgeschakeld.

We moeten het dan tenslotte ook nog over de aandrijving hebben, maar voorlopig zijn we dan wel snel uitgepraat. Renault biedt de auto bij de lancering alleen aan als E-Tech Full Hybrid 145, dat is een hybride van het zelfopladende type met naast een 1,6 liter grote benzinemotor ook twee elektromotoren, een zogeheten multimodeversnellingsbak met klauwkoppelingen en een batterij van 1,2 kWh. Vertrekken gebeurt steeds elektrisch, dat zou in de stad ook tot 80 procent van de tijd moeten kunnen. Het resultaat is een WLTP-verbruik van slechts 4,6 l/km. Een E-Save-functie houdt het oplaadniveau van de batterij op minimaal 40 procent, zodat er altijd voldoende elektrische energie beschikbaar is om zonder snelheidsverlies een helling op te rijden of een vlot inhaalmanoeuvre uit te voeren zonder de verbrandingsmotor extra te belasten.Renault Symbioz, of de weelde van een heel groot gamma

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.