Compacte vrijetijdsvoertuigen waren nooit eerder zo populair. Renault wil een graantje meepikken van de hype met een eigen kampeerversie van de Trafic. 
In 2020 lanceerde Renault op de Zwitserse markt een ingerichte bestelwagen op basis van de vorige Trafic-generatie. Gesterkt door de overtuigende resultaten start Renault in Europa de commercialisering van de SpaceNomad op basis van zijn iconische Trafic van de nieuwste generatie.
Er zijn twee lengtes verkrijgbaar: 5,08 meter (L1) en 5,48 meter (L2, “Grand SpaceNomad genoemd). Beide versies bieden plaats aan vijf personen met de driezitsachterbank. Deze laatste is handmatig verschuifbaar over 85 centimeter. Een royaal bereik dat de beschikbare laadlengte achteraan laat variëren van 105 tot 190 centimeter (op de versie Grand SpaceNomad). Die veelzijdigheid maakt het mogelijk om naar gelang van het gebruik voorrang te geven aan bagageruimte achterin of ruimte voor zitcomfort voorin.
Flexibel hoogwaardig interieurDe twee afzonderlijke voorzetels kunnen naar de achterpassagiers worden gedraaid om een behaaglijke ruimte te creëren. Het interieur is afgewerkt met sierelementen in lichtgrijs gelamineerd hout. Twaalf ledlichtpunten zorgen voor voldoende verlichting.
De isolatie van de scheidingswanden en de parkeerverwarming van 2.000 watt verzekeren het thermische comfort in het interieur. Om de inzittenden te beschermen tegen de warmte van de zon zijn alle ruiten aan de binnenzijde voorzien van stores.
De keukenruimte is uitgerust met een gasfornuis met twee pitten, een spoelbak met geïntegreerde kraan en een koelkast met een inhoud van 49 liter, een topwaarde in dit segment. De handdouche achteraan wordt gevoed door een schoonwaterreservoir met een inhoud van 60 liter.
Zelfvoorzienend voor vier personenDe Trafic SpaceNomad biedt vier slaapplaatsen in twee bedden: de omvormbare achterbank (124 x 190 centimeter voor de tweezitsbank of 124 x 188 centimeter voor de driezitsbank) en het opklapbare dak (120 x 190 cm). Dit dak is voorzien van ledverlichting en USB-aansluitingen.
De elektriciteit aan boord wordt geleverd door een extra batterij die wordt gevoed door de dynamo van de motor of door een standaard extern stopcontact.
De Blue dCi-versie met 170 pk beschikt over een exclusieve uitrusting: een zonnepaneel op het dak dat 24 uur extra elektriciteit biedt, wat de totale autonomie op 72 uur brengt.
Made in FranceDe Trafic SpaceNomad wordt volledig in Frankrijk gebouwd. Hij loopt van de band in de Renault-fabriek van Sandouville en wordt in de buurt van Angers ingericht door de Franse camperspecialist Groupe Pilote.
De verkoop en het onderhoud van het voertuig en de accessoires worden binnen het Renault-net verzorgd door gespecialiseerde concessiehouders.
Hij zal in eerste instantie worden gecommercialiseerd in drie Europese landen: Frankrijk, België en Zwitserland. De bestellingen worden begin juli geopend.