Nieuws

© Rolls-Royce Droptail

Rolls-Royce Droptail is duurste nieuwe auto ter wereld. Kost € 29,24 miljoen per stuk.

21 augustus 2023
Door Stijn Blanckaert

U leest het goed. Geen – op zich al hallucinante - € 2,9 miljoen maar wel degelijk € 29 miljoen, dat is wat Rolls-Royce naar verluidt rekent voor de Droptail, een tot vier exemplaren beperkt en superexclusief model dat daarmee meteen en met voorsprong de duurste nieuwe auto ooit gemaakt is. Voor de prijs van één van de vier exemplaren heb je zowaar een achttal stuks van de Bugatti Chiron!

 

Bloomberg meldt dat Rolls-Royce de nieuwe Droptail verkoopt voor $ 31,8 miljoen, wat omgerekend € 29,24 miljoen is. Volgens het Britse Autocar is de prijs met € 23,4 miljoen net wat lager dan wat Bloomberg weet. Maar hoe dan ook is dergelijk prijskaartje eigenlijk op geen enkele manier rationeel te verklaren. Een automerk dat – hoe goed zijn producten ook zijn – tussen de € 23 en € 30 miljoen aanrekent voor een model… Zelfs rekening houdend met de unieke materialen, de know-how en de  duizenden uren die in het ontwikkelen ervan gekropen zijn en gesteld dat de werkelijke productiekost een veelvoud is van wat Rolls-Royce vraagt voor een Phantom, zou het ons niet verwonderen dat er nog altijd een winstmarge is van meer dan € 20 miljoen per auto, en dat maal vier… De aandeelhouders van moederhuis BMW zullen niet ontevreden zijn.

Slechts vier stuks 

De Droptail wordt in een tot vier exemplaren beperkte oplage gebouwd en die zijn – vanzelfsprekend – allang verkocht aan “de meest ambitieuze klanten van het merk”. De eerste (het model op de foto’s) is de Droptail “La Rose Noire”, genoemd naar het favoriete rozenras van de extreem gefortuneerde en hopelijk gelukkige nieuwe eigenaar. De andere drie krijgen een andere aankleding. Rolls Royce Droptail is duurste nieuwe auto ter wereld autonieuws 16

De Droptail is de opvolger van bijzonder exclusieve Rolls-modellen als de Sweptail uit 2017 en de Boat Tail uit 2021. Hij is volgens de maker geïnspireerd op het werk van Amerikaanse carrosseriebouwers uit het begin van de vorige eeuw en op bestaande en eveneens zo goed als unieke Rolls-modellen als de Silver Ghost ‘Sluggard’ (1912), de Phantom Brewster New York Roadster (1930) en de Silver Ghost Picadilly (1925). 

Rolls Royce Droptail is duurste nieuwe auto ter wereld autonieuws 09Designmatig herken je in de Droptail natuurlijk onmiddellijk een echte Rolls-Royce, maar het is wel de eerste Rolls ooit waarvan de grille niet recht omhoog wijst. Om duidelijk te maken dat de Droptail meer is dan een aangepaste Phantom laat Rolls-Royce ook weten dat hij op een platform staat dat speciaal voor het model werd ontwikkeld met een monocoque van aluminium, staal en koolstofvezel. Rolls Royce Droptail is duurste nieuwe auto ter wereld autonieuws 15

Een van de unieke details in het interieur van de Droptail naast het indrukwekkende houtwerk is een handgemaakt en uitneembaar Royal Oak Concept-horloge van luxemerk Audemars Piguet, dat alleen al meer waard is dan een nieuwe Porsche. 

Niet erg handig 

De vier eigenaars zullen hun Droptail in ieder geval niet gebruiken als het regent, want het dak van de auto is een afneembare hardtop in koolstofvezel die niet in de auto opgeborgen kan worden. Er is geen softtop, dus als de hardtop niet gemonteerd is en het regent… dan zal de bestuurder de voor Rolls-Royce (en Skoda) typische paraplu uit de deur moeten halen. Voor extra passagiers is er geen plaats, want ondanks de 5,3 meter lengte zijn er maar twee fauteuils voorzien in de Droptail. 

V12, of course 

Geen elektrische aandrijflijn hier, zoals bij de nieuwe Spectre, maar wel de gekende V12 met twee turbo’s en een cilinderinhoud van 6,75 liter. Die heeft hier 601 pk en 840 Nm aan koppel. Rolls Royce Droptail is duurste nieuwe auto ter wereld autonieuws 18De vier eigenaars kunnen met die krachtbron naar de honderd sprinten in 5 seconden en doortrekken tot 250 km/h. Ongetwijfeld zullen ze dat nooit doen, maar weten dat het kan volstaat… 

Bredere tendens 

Terwijl het hier natuurlijk echt de spuigaten uitloopt is het intussen een tendens geworden dat autoconstructeurs exclusieve en gelimiteerde oplages van een model op de markt brengen die voor een veelvoud van de originele prijs worden verkocht. Porsche is daar al langer erg goed in, met de Heritage-, Sport Classic-, en Dakar  -varianten van de 911 en zopas nog de S/T, die voor € 327.000 van eigenaar wisselt en daarmee dubbel zo duur is als het model waar hij op gebaseerd is. Ook Alpine is er niet vies van, met steeds nieuwe exclusieve versies van de A110 die voor meer dan het dubbele van de prijs van het origineel van eigenaar wisselen. BMW deed het met de op de M4 gebaseerde 3.0 CSL van € 750.000 onlangs ook hetzelfde.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.