De eerste Kangoo-generatie pionierde door zijn zijdelingse schuifdeur en meerdere lengtes, de Kangoo van 2011 was de eerste die ook met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar was en ook deze derde generatie innoveert met de “Sesam, open U”-zijdelingse opening van niet minder dan 1,45 meter breed. Dat kan omdat Renault de middenstijl van het koetswerk elimineerde, een transformatie die heel wat aanpassingen vergde om dezelfde koetswerkstijfheid te behouden en even veilig te zijn bij aanrijdingen.Concept-cars zonder middenstijl zijn gemeengoed, maar bij seriemodellen komt dat veel minder voor. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen was het zelfs ongezien, tot de Renault Kangoo Van met de bijzondere zijdeur op de markt kwam.
Om dergelijke opening mogelijk te maken moest men de volledige architectuur van de wagen herbekijken en tal van uitdagingen tot een goed einde te brengen, niet in minst wat de weerstand bij zijdelingse aanrijdingen betreft. Zelfs de productielijnen werden aangepast om aan alle technische vereisten te voldoen.
Eerste prototype in 2011
Op het internationale salon van Frankfurt stelde Renault in 2011 een concept-car zonder middenstijl voor. Die auto, Frendzy genaamd, was een bedrijfsvoertuig en een personenwagen in één en blikte toen al vooruit op een innovatie die tien jaar later ook effectief in productie zou gaan: de ‘Sesam, open U’-deuren.
Het ontwerpen van een voertuig zonder middenstijl vergde een volledig nieuwe voertuigarchitectuur en een andere montage voor de onderdelen die op een of andere manier aan de middenstijl zijn bevestigd. Zo moesten de sloten in de bovenste en onderste delen van de wagen worden geplaatst, een spreiding die ervoor zorgde dat de deuren op het koetswerk konden worden bevestigd. Bovendien werd de veiligheidsgordel van de passagierszetel naar de andere kant verplaatst. De gordel moet dus rechts in plaats van links worden vastgeklikt. De voornaamste wijziging waren echter negen specifieke verstevigingen die werden toegevoegd aan de twee deuren om de weerstand bij zijdelingse aanrijdingen te verzekeren.
Aangepaste productielijn
Na de technische uitdaging van het ontwerp volgde de uitdaging van de productie. De fabriek van Maubeuge, waar de Kangoo al 25 jaar wordt gebouwd, moest zijn productielijnen aanpassen om de Kangoo met de innovatieve deuren te kunnen bouwen. Er moest dus een nieuw productieproces worden gevonden en dat gebeurde op een heel slimme manier. De deuren komen niet zonder centrale stijl uit het dieptrekwerk. Ze worden vervaardigd met een valse beugel om elke vervorming tijdens het transport naar de volgende productiefase te vermijden. Het is pas in de plaatwerkerij dat de beugel wordt weggesneden.
Om de weerstand te verhogen worden er tal van verstevigingen toegevoegd dankzij zes robots. Drie geometrische instrumenten meten of alles tot op de millimeter nauwkeurig is. Vervolgens worden voor de lakfase speciaal voor dit model ontworpen scharnieren in het voertuig geplaatst om de zijdelingse schuifdeuren vast te houden in de installaties. Bij de montage volgt dan de plaatsing van een afdichting die volledig rond het koetswerk loopt.
In het totaal werd er vijf kilogram materiaal toegevoegd om het ontbreken van de middenstijl te compenseren. Ook het aantal laspunten nam toe van ongeveer zestig bij een normale deur tot 101 stuks bij de “Sesam, open u”-deur van de nieuwe Kangoo.
Zestig patenten
De Kangoo is dit jaar 25 jaar oud en werd al 5 miljoen keer verkocht, als bedrijfsvoertuig en als personenwagen. Voor de nieuwe innovatieve zijdeur werden meer dan zestig patenten aangevraagd. De nieuwe Kangoo werd intussen ‘International Van Of The Year’ en ‘Bestelwagen van het Jaar 2022’ in de ‘Trophées de L'argus’.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853