Reuters en Automotive News menen te weten dat Stellantis en zijn Chinese partner Leapmotor het plan hebben geschrapt om in de Poolse fabriek van de groep een tweede elektrische auto te bouwen. Er zou al worden gekeken naar de fabriek in het Slowaakse Trnava of die van Opel in het Duitse Eisenach.
De wijziging van de productieplannen zou te maken hebben met de vraag van de regering in Peking aan haar autoconstructeurs om te stoppen met grote investeringen in Europese landen die de invoering van extra importheffingen op in Chinese gebouwde EV’s steunden. Op 10 oktober hadden de Chinese autofabrikanten een vergadering met het ministerie van handel, daar zou een dergelijk verzoek zijn gedaan. Het is te zeggen, Chinese bedrijven moeten volgens de locale wet- en regelgeving sowieso aan Peking toestemming vragen voor hun investeringen in het buitenland.
Polen is een van de tien EU-landen die zich akkoord verklaarden met importheffingen, Duitsland en Slowakije behoren tot het groepje van de tegenstanders. Die hebben het dus niet gehaald, maar in China weet men hun ‘weerstand’ blijkbaar wel te waarderen. Stellantis en Leapmotor weigeren voorlopig elk officieel commentaar, dat deden ook de bevoegde Poolse en Chinese ministeries. Maar het zou dus kunnen dat de recent in Parijs voorgestelde B10 in Slowakije of Duitsland wordt gebouwd. Voor de kleinere T03-budgetauto blijft de al opgestarte assemblage met vanuit China verscheepte onderdelen vermoedelijk wel in het Poolse Tychy gebeuren. Vooral omwille van hogere loonkosten zou ze allicht te duur uitvallen in (eventueel) Duitsland. Voor de volledigheid, België onthield zich bij de EU-stemming over de importheffingen. Voor Audi in Brussel verandert dat natuurlijk niets meer, Stellantis beschikt in Europa nog over genoeg fabrieken om uit te kiezen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853