De regering-De Wever wil plug-inhybrides fiscaal langer aantrekkelijk maken voor bedrijven. “Dat is een antwoord op een vraag die wij als leasesector niet hebben gesteld”, zegt Stijn Blanckaert van Renta. Ook Xavier Kervyn de Meerendré van ALD Automotive LeasePlan wijst op het risico dat hiermee een verkeerd signaal wordt uitgestuurd.
De verkoop van plug-inhybrides is sinds medio 2023 sterk gedaald in België. De fiscale aftrekbaarheid zakt immers jaar na jaar, volgens een stramien dat al jaren bekend was. “De meeste bedrijven hebben de PHEV intussen al weggeparkeerd en volop de transitie ingezet naar volledige elektrische bedrijfsauto’s. Eind vorig jaar waren 8 op de 10 nieuw bestelde lease-auto’s al 100 procent elektrisch. In totaal werden er in 2024 zo’n 70.000 EV’s ingeschreven op naam van een leasebedrijf”, verklaart Stijn Blanckaert, algemeen directeur van lease- en verhuurbedrijvenfederatie Renta.
“Voor 2025 verwachten we dat dit richting 100.000 EV’s zal evolueren. Daarmee wordt België beschouwd als een voorbeeld voor de andere Europese lidstaten. Groot was onze verbazing dan ook toen we vorige week vernamen dat de regering-De Wever van plan is om de plug-inhybride een tweede leven te geven. Dat is een antwoord op een vraag die wij als leasesector niet hebben gesteld”, aldus Stijn Blanckaert.
Stijn Blanckaert © Catherine Misselyn
Ook Xavier Kervyn de Meerendré, Marketing & Communication Director bij ALD Automotive LeasePlan, was verrast. Toch verwacht hij geen grote retour naar de plug-inhybrides. “Het is te vroeg om conclusies te trekken. Als het zo is dat plug-inhybrides fiscaal opnieuw interessant worden, dan zal dat volgens ons een verschillende impact hebben naargelang van het klantenprofiel. Grote ondernemingen hebben de overstap naar elektrisch al gemaakt of zijn er volop mee bezig. Wij verwachten niet dat ze een stap terug gaan zetten en plug-inhybrides opnieuw opnemen in hun carpolicy, om op die manier een jaar of twee tijd te winnen. Ze hebben ook CO2-doelstellingen en zijn gebonden aan ESG-criteria.”
Stijn Blanckaert: “Ik ben dezelfde mening toegedaan. Als er bedrijfsautokopers en -leasers zijn die teruggrijpen naar de plug-inhybride, dan zijn het waarschijnlijk de kmo’s en zelfstandigen. Zij kunnen de overstap naar EV nog even uitstellen. Een plug-in is an sich geen slechte tussenoplossing. Beter nu een PHEV aanschaffen dan nog vier jaar blijven doorrijden met een oude benzine of diesel, denk ik dan – op voorwaarde natuurlijk dat de plug-inhybride zo vaak mogelijk wordt opgeladen. Anderzijds is het zo dat de total cost of ownership van een volledig elektrische auto nog altijd interessanter blijft dan die van een plug-inhybride.”
Hét probleem dat beide experts aanhalen, is dat de intentie van de regering verwarring en twijfel zaait, met als risico dat de aankoop van een nieuwe auto nog maar eens wordt uitgesteld. “Als leasemaatschappij dragen we bij ALD Automotive LeasePlan het risico, met name wat de restwaarde van de auto’s betreft. Een stabiel beleid op lange termijn is daarom cruciaal. Als de nieuwe regering de regels weer verandert, dan zaait dat onzekerheid. Om te beginnen bij onze klanten, die zich afvragen welke keuze ze nu moeten maken. Maar ook bij de consumenten die tweedehandsauto’s kopen en nu het signaal krijgen dat elektrisch misschien toch niet haalbaar is”, licht Xavier Kervyn de Meerendré toe.
Xavier Kervyn de Meerendré © ALD Automotive LeasePlan
Stijn Blanckaert: “De regering laat eigenlijk uitschijnen dat elektrisch rijden nog niet voor vandaag is. Dat ondermijnt het op zich al matige vertrouwen van de tweedehandskoper in EV’s. Vandaag is er een groot onevenwicht tussen vraag en aanbod van tweedehands elektrische auto’s. Leasingmaatschappijen maken per auto duizenden euro’s verlies wanneer ze hem op het einde van het contract verkopen. Vermenigvuldig dat met tienduizenden auto’s per jaar en je begrijpt dat dit een situatie is die niet kan blijven duren. Ze wordt bovendien niet verholpen door plug-inhybrides terug te stimuleren.”
De Renta-directeur pleit dan ook eerder voor een ondersteuning van EV’s aan eindecontractzijde. “Als we willen dat onze totale autovloot sneller vergroent in plaats van veroudert, zoals dat vandaag het geval is, dan moeten we ervoor zorgen dat tweedehands elektrische auto’s aantrekkelijker worden. Dat kan volgens mij door particulieren een fiscale incentive te geven en door zekerheid te scheppen rond de state of health van de batterij. Ook op dat vlak moet de overheid ingrijpen, bijvoorbeeld door de gezondheid van de batterij verplicht te laten vermelden bij de verkoop van een tweedehands-EV en dit item op te nemen op de CarPass.”
Zonder ondersteuning op de tweedehandsmarkt vreest Blanckaert dat de restwaarden van elektrische auto’s verder naar beneden toe worden bijgesteld. “Als de huidige situatie aanhoudt, kunnen leasemaatschappijen niet anders dan hun leaseprijzen optrekken, wat de verkoop van nieuwe EV’s dan weer zal vertragen. Bedrijven zullen de stijgende kosten bovendien proberen te compenseren door de gebruiksperiode van de auto’s te verlengen.”
Blanckaert wijst erop dat hier een grote opportuniteit schuilt voor nog een ander speerpunt van het regeerakkoord, namelijk ‘sociale leasing’ van elektrische auto’s voor gezinnen met een beperkt inkomen. De overheid zou immers tweedehands-EV’s via de leasemaatschappij kunnen subsidiëren. “Het slaat er twee vliegen in één klap mee: elektrisch rijden wordt betaalbaarder gemaakt voor de consument en de leasemaatschappijen vinden een interessante herbestemming voor eindecontractwagens die komaf maakt met de restwaardeproblematiek.”
Tot slot wil de regering-De Wever ook werk maken van een federaal mobiliteitsbudget dat voor iedere werknemer toegankelijk is. Daar hebben ze bij ALD Automotive LeasePlan wel oren naar. “Wij staan voor duurzame, toegankelijke mobiliteit. In die optiek zijn we positief over het feit dat er sprake is van een veralgemening van het mobiliteitsbudget. Als dat wordt opengetrokken naar alle werknemers en dus niet meer beperkt blijft tot de werknemers met een bedrijfswagen, dan willen wij dat zeker faciliteren. We hebben alle tools in huis om het mobiliteitsbudget gemakkelijk te beheren, zowel voor de werkgever als de werknemer. En als dat mobiliteitsbudget ervoor zorgt dat de mobiliteit verduurzaamt, doordat de auto vaker wordt gecombineerd met of zelfs vervangen door alternatieve mobiliteitsvormen, dan is dat een uitstekende zaak”, zegt Xavier Kervyn de Meerendré.
Stijn Blanckaert stemt daar grotendeels mee in, maar worstelt met de intentie van de regering om het mobiliteitsbudget verplicht te maken voor alle bedrijven. “Grote ondernemingen hebben intussen al de nodige stappen gezet op HR-, administratief en operationeel vlak. De ‘investering’ is verantwoord omdat ze als het ware gespreid wordt over een relatief groot aantal werknemers. Voor een kleine onderneming liggen de kaarten anders. Als je maar vijf à tien werknemers hebt en je moet daarvoor speciaal een bijkomende mobiliteitspolicy uit de grond stampen en alles administratief op touw zetten en opvolgen, om uiteindelijk misschien maar één werknemer te hebben die intekent op het mobiliteitsbudget, dan is dat een heel zware overhead.”
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853