Nieuws

© Tesla

Tesla compenseert Europese leasingbedrijven voor prijsschommelingen

22 mei 2024
Door Stijn Blanckaert

De opeenvolgende prijsdalingen waarmee Tesla recent zijn verkopen in een dalende EV-markt op peil probeerde te houden hebben voor heel wat onvrede gezorgd bij leasingbedrijven. Die zagen de geschatte herverkoopwaarde van de Tesla’s in hun vloot kelderen en toonden zich daardoor minder bereid om nog inspanningen te leveren om Tesla’s aan te bieden. De Amerikaanse autobouwer doet nu inspanningen om de relaties opnieuw te verbeteren, stelt Reuters.

 

Europese leasingfirma’s hebben het niet makkelijk met Tesla, dat niet alleen voor restwaardeproblemen zorgt door voortdurende prijswijzigingen van nieuwe auto’s, maar ook onderpresteert als het gaat om naverkoop, met lange hersteltijden en dure wisselstukken. 

Omdat de B2B-markt, waar leasingbedrijven een erg grote rol spelen, voor Tesla erg belangrijk is, doet het merk nu inspanningen om de leasingfirma’s terug aan zijn kant te krijgen, met onofficiële extra kortingen bij de aankoop van nieuwe auto’s uit voorraad en inspanningen om de kwaliteit van de naverkoopdienstverlening te verbeteren. Dat blijkt uit gesprekken die Reuters had met negen managers van grote leasingfirma’s en een twaalftal beheerders van grote vloten. 

Tot € 2.000 per Model 3 of Model Y 

Volgens een van de bevraagde managers van grote leasingbedrijven zou het bijvoorbeeld om een extra tussenkomst van tot € 2.000 gaan bij de aankoop door een leasingmaatschappij van een Model 3 of Model Y uit voorraad. Ook Tim Albertsen, CEO van Ayvens, het fusiebedrijf achter ALD Automotive en LeasePlan, met 3,4 miljoen auto’s in de vloot de grootste leasingmaatschappij ter wereld, bevestigde dat Tesla hen helpt om om te gaan met de problemen maar gaf niet mee waaruit de hulp precies bestaat. 

Volgens Richard Knubben van beroepsvereniging Leaseurope dat over 31 landen de belangen van leasingfirma’s behartigt zegt Tesla nu tegen de leden van de vereniging dat het bereid is om extra kortingen toe te kennen als compensatie. Hij denkt echter dat de daling in restwaarde bij Tesla zo groot is dat de kortingen onvoldoende zijn om de verliezen te compenseren. 

Dat Tesla actie onderneemt is logisch, aangezien de leasing- en verhuursector vorig jaar volgens cijfers van Dataforce goed was voor 44 procent van alle verkochte Tesla’s in 15 Europese landen en het Verenigd Koninkrijk. 

Het is weinig verwonderlijk dat het merk zelf niet bereid was om commentaar te geven op de beweringen van Reuters.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.