Nieuws

© Toyota

Toekomstige Vlaamse regering voorziet wél verkeersbelasting voor elektrische auto’s

30 augustus 2024
Door Alain Devos

Het duurt wel nog even voor we in België een nieuwe federale regering krijgen, op het Vlaamse niveau gaat het een pak sneller en lijkt er bij de onderhandelende partijen over heel wat tot de bevoegdheden van de regionale regering behorende domeinen al eensgezindheid te bestaan. Dat is ook al het geval voor de verkeersbelasting en andere autogerelateerde fiscaliteit. Echt goed nieuws is er niet bij.

 

Minder belastingen en aanverwante lasten, het lijkt een streefdoel op zowat alle politieke niveaus. Maar voor auto’s en dus ook autorijden gaat het nu wel in de andere richting. Van de sinds begin dit jaar door de Vlaamse overheid voor particulieren, zelfstandigen en nog wel wat andere klanten voorziene premie voor elektrische auto’s van maximaal € 40.000 was al eventjes geweten dat ze tijdelijk is en na 2024 dus zeker niet wordt verlengd. Erger nog, er zal voor alle elektrische wagens wellicht ook weer verkeersbelasting moeten worden betaald. Vandaag bestaat daar nog een nultarief voor, voor alle types van klanten trouwens. Met de in België en zeker Vlaanderen nu toch vrij snel stijgende verkoop van EV’s zien ze in Brussel dan natuurlijk wel alsmaar minder geld in de daarvoor bestemde schuif terechtkomen.4 Toekomstige Vlaamse regering voorziet wel verkeersbelasting voor elektrische autos

Centen of klimaat?

De nieuwe fiscaliteit voor elektrische auto’s wordt dus al behandeld in de onderhandelingsnota Begroting en Financiën, al kan ze vanzelfsprekend pas worden ingevoerd als de betrokken partijen een volledig akkoord voor hun toekomstige Vlaamse regering hebben. Er wordt daarbij ook nog de belangrijke kanttekening gemaakt dat het financiële en dus begrotingsaspect altijd moet worden afgewogen tegen de positieve of mogelijke en in dit geval quasi zeker negatieve impact op het klimaat. Met andere woorden, men beseft op politiek niveau gelukkig wel dat (hogere) belastingen voor sowieso al wat duurdere elektrische auto’s niet echt gaan helpen bij het streven naar de verdere vermindering van de CO2-uitstoot. 

Als er toch een belasting voor elektrische auto’s en de (voorlopig?) nog heel schaarse modellen op waterstof komt, zou het zowel over een jaarlijks op te hoesten bedrag als over de voor elke aankoop eenmalige inschrijvingstaks of BIV gaan. De eerste belasting brengt de Vlaamse fiscus nu jaarlijks nog zo’n 1,3 miljard euro op, de tweede 300 miljoen euro. Als de huidige vrijstellingen voor elektrische auto’s verdwijnen, zullen die bedragen natuurlijk weer gevoelig stijgen. Het zou, toch volgens die eerste beleidsnota, ook stapsgewijs kunnen gebeuren. Van het huidige nultarief zou het bijvoorbeeld naar 25 procent in 2025 kunnen gaan en de volgende jaren dan nog worden verhoogd. Dat moet dus nog in detail worden besproken, al zouden NV-A, Vooruit en cd&v wel al op zowat dezelfde lijn zitten. Zoals gezegd, die hogere taksen voor EV’s zullen de verdere vergroening van het wagenpark zeker niet versnellen, wel integendeel. Voer voor nog wat politieke discussie, vermoeden we.3 Toekomstige Vlaamse regering voorziet wel verkeersbelasting voor elektrische autos

Inspiratie uit Wallonië?

Er wordt door de Vlaamse politici zeker ook gekeken naar Brussel en Wallonië, daar bestaat nu wel al een eerder bescheiden jaarlijkse verkeersbelasting van € 92,93 voor elektrische auto’s en komt er vanaf 2025 ook een eenmalige inschrijvingstaks die rekening houdt met hun gewicht en vermogen. Die blijft wel lager dan die voor auto’s met klassieke verbrandingsmotor. Voor plug-inhybrides wordt in Wallonië ook nog een gunstigere BIV voorzien, misschien zal de toekomstige Vlaamse regering zich wel door die in het Franstalige deel van ons land laten inspireren en kunnen er terug wat meer ‘gelijkaardige’ tarieven voor heel België komen.

Ook nog belangrijk, voor bedrijfswagens blijft de huidige en overigens federale fiscale aftrekbaarheid van 100 procent van de aankoopsom van elektrische auto’s zeker nog tot en met 2026 bestaan. Daarna zal ze geleidelijk – lees: jaar na jaar – worden verminderd tot nog 67,5 procent in 2031. Het grootste deel van de in ons land verkochte EV’s zijn natuurlijk bedrijfswagens.Toekomstige Vlaamse regering voorziet wél verkeersbelasting voor elektrische auto’s

Wegen herstellen

Mensen die vandaag al met een elektrische auto rijden, zullen zeker niet met terugwerkende kracht nog een inschrijvingstaks moeten betalen. Het verdwijnen van het nultarief voor de jaarlijkse verkeersbelasting zal echter wél gevolgen hebben voor alle en dus ook huidige EV-rijders. De redenering erachter is dat die allemaal het(zelfde) wegennet gebruiken en dus binnenkort ook een bijdrage zullen moeten leveren aan de kosten voor het onderhoud en de herstellingen ervan. Wordt vervolgd, allicht al vrij snel.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.