Nieuws

© Toyota

Toyota breekt met 1,173 miljoen verkochte eenheden alle records in Europa

23 januari 2024
Door Dieter Quartier

Voor het derde jaar op rij grijpt Toyota in Europa de zilveren medaille in de verkooplijsten. In België mag het merk de derde podiumplaats beklimmen bij de particulieren, bij wie de nieuwe hybride cross-overmodellen een schot in de roos zijn.

 

Toyota Motor Europe verkocht in 2023 exact 1.173.419 Toyota- en Lexus-voertuigen, een stijging van 9 procent ten opzichte van vorig jaar en goed voor een marktaandeel van 6,7 procent. Het is TME's hoogste verkoopresultaat ooit en weerspiegelt het toenemende succes van TME’s multipath-strategie, lees: het feit dat het meerdere aandrijfmogelijkheden aanbiedt.

Tijdens deze periode steeg de verkoop van hybride en zuiver elektrische voertuigen met 14 procent. De twee aandrijftypes samen zijn intussen goed voor 70 procent van het totale volume. Toyota bleef het op één na best verkopende merk personenauto's in de hele regio.

Populaire Toyota-modellen

De verkooptoppers van het merk waren de Yaris en Yaris Cross, de Corolla en Corolla Cross, de (vorige) Toyota C-HR, de Aygo X en de RAV4, die samen 76 procent van de totale verkoop van het merk vertegenwoordigden. Het verkoopmomentum van het merk zal zich in 2024 voortzetten met de levering van de nieuwe Toyota C-HR in het eerste kwartaal van 2024.

Toyota bestelwagens boost

Toyota Professional behaalde een recordverkoop van 140.062 voertuigen in 2023, een stijging van 18 procent jaar op jaar. De elektrische modellen zijn goed voor 14 procent van de totale verkoop van de Proace- en Proace City-familie, die wordt uitgebreid met de toevoeging van de nieuwe grote Proace Max. Verdere volumegroei wordt dit jaar verwacht met de lancering van de nieuwe Hilux Hybrid 48V.

Lexus in de lift

Lexus kende een snelle groei in 2023 met de verkoop van in totaal 73.637 voertuigen, een stijging van 46 procent op jaarbasis. De verkoopgroei van Lexus is te danken aan het sterke offensief van het merk in het D-E Premium SUV-segment, met een keuze uit hybride, plug-inhybride en batterij-elektrische aandrijflijnen voor drie modellen: NX (+ 47 procent), RZ (nieuw geïntroduceerd) en RX (+44 procent). Het merk mikt op verdere groei in 2024 met de langverwachte lancering van Lexus' allereerste urban cross-over, de LBX.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.