Het was maar een kwestie van tijd vooraleer ook Toyota, in navolging van de Stellantis-merken, zijn bestelwagengamma een update gaf. Dat gebeurt nu met de vernieuwde Proace en Proace City die vanaf volgende zomer het gezelschap krijgen van de Proace Max, een grote bestelwagen die zijn genen deelt met de Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Fiat Ducato.
Toyota bouwt zijn gamma lichte vrachtvoertuigen – met uitzondering van de Hilux-pick-up dan – niet zelf, maar doet een beroep op de expertise van Stellantis, Europa’s grootste fabrikant van bedrijfsvoertuigen, door er de Proace City en Proace bij af te nemen. Het gaat in beide gevallen om een aan de Toyota-smaak aangepaste versie van de vierling Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Opel Combo en Fiat Doblo enerzijds en van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro en Fiat Scudo anderzijds.
Nadat voor de Stellantis-modellen een paar weken geleden een facelift was aangekondigd doet Toyota nu hetzelfde voor de Proace en Proace City. Beide modellen krijgen vanaf begin 2024 een nieuw front aangemeten, met afhankelijk van het uitrustingsniveau ook full led-verlichting en lichtmetalen velgen. Ook het stuur is nieuw, net als het dashboard met digitale displays en een geüpdatet infotainment met ingebouwde navigatie, draadloze Apple Carplay of Android Auto-connectiviteit en geconnecteerde diensten.
In navolging van wat al langer het geval was bij Stellantis zal Toyota vanaf januari ook een elektrovariant op de markt brengen van de compacte Proace City in personen- en bedrijfswagenuitvoering, waardoor alle Toyota bedrijfsvoertuigen, op de Hilux na dan, nu ook als volledig elektrische auto besteld kunnen worden. Toyota blijft in tegenstelling tot de donorauto’s van Stellantis echter wel verbrandingsmotoren aanbieden in de Proace en Proace City.
De elektrische Proace City heeft als bestelwagen 330 kilometer rijbereik en biedt plaats aan drie passagiers. De personenwagenuitvoering kan tot zeven personen meenemen.
Er is ook een echte nieuwigheid op komst, want Toyota zal voor het eerst ook een bestelwagen in het grootste segment van de lichte vrachtmarkt hebben in de vorm van een Toyota-variant van de Peugeot Boxer/Citroën Jumper/Opel Movano/Fiat Ducato. Die krijgt de naam Proace Max. Hij wordt verkrijgbaar in zes configuraties, met twee wielbasissen, drie lengtes en twee hoogtes en heeft in de grootste uitvoering een laadvolume van 17 kubieke meter. De Proace Max zal verder verkrijgbaar zijn als chassis-cabine, platform-cabine en Crew Cab met dubbele cabine.
Ook hier komt een elektrische variant het dieselgamma aanvullen. Die krijgt dezelfde elektrische aandrijflijn als de Stellantis-varianten, wat betekent dat hij uitpakt met een 110 kWh grote accu, een WLTP-rijbereik van tot 420 kilometer en niet minder dan 272 pk. Wat het laadvermogen is van de elektrische variant wordt net als bij de Stellantis-merken ook hier nog niet meegedeeld.
De Proace Max is vanaf volgende zomer verkrijgbaar bij Toyota.
Ook voor de Hilux-pick-up is er nieuws, want het merk geeft hem een mild hybride elektrificatie door een 48 Volt-starter-alternator voor minder verbruik en een lagere uitstoot. Het trekvermogen blijft ook in die hybride variant met 3.500 kg uitstekend.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853