Nieuws

Toyota, Mazda en Subaru ontwikkelen verbrandingsmotoren voor alternatieve brandstoffen

29 mei 2024
Door Stijn Blanckaert

Dat de Japanners eerder koele minnaars zijn van de elektrische auto, is bekend. Ze geloven echter rotsvast in de toekomst van schone verbrandingsmotoren. Daarom heeft Toyota, samen met landgenoten Mazda en Subaru prototypes voorgesteld van verbrandingsmotoren die ook op synthetische brandstoffen, waterstof en biobrandstoffen functioneren en perfect kunnen geïntegreerd worden in een hybride aandrijflijn. Ook daarmee kan de CO2-uitstoot verminderd worden, vinden ze.

 

“Koolstof is de vijand”, stellen Toyota en de twee collega-constructeurs. Het verminderen van die uitstoot is dan ook de beste manier om richting klimaatneutraliteit te evolueren. Dat kan volgens de constructeurs in kwestie met elektrische auto’s maar dat kan niet van vandaag op morgen voor iedereen. Daarom moet het terugdringen van de uitstoot ook gebeuren door het uitfaseren van fossiele brandstoffen en het bouwen van motoren die efficiënt omgaan met verschillende soorten alternatieve brandstoffen als synthetische brandstoffen, biobrandstof of waterstof en perfect kunnen samenwerken met een hybride-elektrische aandrijflijn. 

Multipathway – Engine Reborn  

In de samenwerking, ‘Multipathway’ (‘meerdere wegen’) genoemd, met als onderschrift ‘Engine Reborn’ onderzoeken de drie autobouwers naast de mogelijkheden van nieuwe verbrandingsmotoren die op meerdere brandstoffen kunnen functioneren ook of het mogelijk is om tegen 2030 klimaatneutrale brandstof (e-fuel) aan te bieden in het thuisland. 

De prototypes van de nieuwe motoren zijn kleiner en compacter dan de exemplaren die we vandaag in hun auto’s terugvinden en passen daardoor makkelijker in meer gestroomlijnde koetswerken. De krachtbronnen die nu ontwikkeld worden zullen helemaal anders zijn dan die van vandaag, zei Toyota’s Chief Technology Officer Hiroki Nakajima bij de officiële voorstelling van de prototypes in Tokyo. Wanneer de eerste productieversies van de nieuwe motorengeneratie voor het eerst aangeboden zullen worden werd nog niet meegedeeld, maar naar verwachting zouden ze tegen 2027 geïntroduceerd worden. 

Ook eigen strategieën 

Het is vrij uitzonderlijk dat de drie Japanse constructeurs samen een persconferentie organiseren. Toyota is als grootste autobouwer ter wereld, met vorig jaar 11 miljoen verkochte voertuigen, ook (minderheids-)aandeelhouder bij Mazda en Subaru. 

Naast de gezamenlijke ontwikkeling van de nieuwe ICE-motoren werken de merken onafhankelijk van elkaar aan verdere technologische evoluties. Zo wil Mazda de technologie van de rotatiemotor – herboren in de Mazda MX-30 R-EV – doorontwikkelen om op allerlei koolstofneutrale brandstoffen te werken en daarmee elektriciteit te ontwikkelen voor een hybride aandrijflijn. Ook Subaru gaat door met het aanpassen van zijn boxermotor om gecombineerd te worden met een geëlektrificeerd hybridegeheel. 

Het is trouwens niet zo dat de merken – nu ze ook een nieuwe generatie verbrandingsmotoren ontwikkelen – niet meer inzetten op elektrisch. Zo wil Toyota in 2026 al 1,5 miljoen uitstootvrije auto’s (elektrisch of met een brandstofcel op waterstof) verkopen en mikt het op 3,5 miljoen stuks tegen 2030. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.