Nieuws

© Greenpeace

Twintig milieuorganisaties willen reclame voor fossiele brandstoffen (en auto’s) verbieden

04 oktober 2021
Door Stijn Blanckaert
De auto is al veel langer kop van jut van milieuorganisaties allerhande, en de nieuwste zet van de anti-autolobby is een oproep tot een Europees verbod op reclame voor fossiele brandstoffen die wordt ondersteund door een twintigtal milieugroeperingen, waaronder Greenpeace als voortrekker.

Greenpeace en zo’n twintig andere organisaties roepen door middel van een zogenaamd “Europees Burgerinitiatief”, een grootschalige petitie waarbij gemikt wordt op een miljoen handtekeningen, op tot een totaal Europees verbod op elke vorm van reclame voor fossiele brandstoffen. De initiatiefnemers willen ook dat sponsoring van culturele evenementen of sportwedstrijden door gas- en oliebedrijven niet meer toegelaten wordt.

De activisten maken de vergelijking met tabak en het verbod op reclame ervoor in Europa dat al veel langer dan vandaag algemeen aanvaard is als een logische stap in de strijd tegen tabaksverslaving en de daaruit volgende gezondheidsproblemen. De organisaties willen de Europese Commissie met een miljoen handtekeningen dwingen om een eventueel verbod op de agenda te zetten en kondigen protestacties aan.

De concrete eis van de groene groeperingen is “Alle reclame laten verbieden van bedrijven die werken met fossiele brandstoffen. Het gaat dus niet enkel om olie- en energiebedrijven, maar ook om bijvoorbeeld autoconstructeurs en luchtvaartmaatschappijen. De petitie vraagt een verbod van direct reclame en van sponsoring van culturele, sportieve en andere evenementen.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.