Opmerkelijk nieuws vandaag bij Stellantis. Bij Peugeot, Citroën en Opel zijn met onmiddellijke ingang geen diesel- of benzineversies meer te bestellen van de Berlingo, Rifter/Partner, Traveller, Combo, Jumpy/Spacetourer, Vivaro en Zafira Life in personenwagenuitvoering.
Het is Stellantis duidelijk menens met de elektrificatie. (Veel) sneller dan verwacht lieten de verschillende ex-PSA-merken van de groep weten dat ze in Europa met onmiddellijke ingang stoppen met het aanbieden van diesel- en benzinevarianten van hun van de lichte bedrijfsvoertuigen afgeleide personenwagens. Dat betekent meteen dat ze hun particuliere klanten die voor een Berlingo, Rifter of Combo Life (en natuurlijk ook de grotere modellen) kozen voor het blok zetten: volledig elektrisch of niets.
Zo zullen de Opel Combo Life, de Vivaro Combi en Zafira Life nu exclusief als volledig elektrisch model te bestellen zijn. Ook bij Peugeot betekent dat dat wie nog een Rifter of Traveller (de personenwagenuitvoeringen van de Partner en de Expert) met een diesel- of benzinemotor zoekt zich tot eventuele stockwagens zal moeten richten, want ook die modellen zijn er vanaf heden enkel nog met het e-prefix en dus 100 procent elektrisch. Bij Citroën, ten slotte, worden de personenuitvoering van de Berlingo en de Jumpy Combi en Spacetourer op basis van de Jumpy, exclusief elektrisch.
Of ook concerngenoot Fiat, dat met de Scudo en de toekomstige Ulysse dezelfde auto op de markt brengt als de Jumpy/Expert, dezelfde beslissing neemt, is niet duidelijk.
Alleen in de EU en het VK
Voor wat het gamma bedrijfsvoertuigen (lichte vracht) betreft kan nog altijd voor diesel of benzine geopteerd worden, stelt Stellantis.
Het schrappen van de verbrandingsmotoren in de personenwagenversies gebeurt trouwens alleen in Europa en het Verenigd Koninkrijk. In de andere markten waaronder Zwitserland en de Balkan zijn de personenwagenuitvoeringen met verbrandingsmotoren nog steeds verkrijgbaar.
De beslissing kadert duidelijk in de Europese verplichting om de gemiddelde uitstoot van de in de Unie verkochte auto’s terug te dringen, op straffe van zware boetes, nu de zogenaamde superkredieten voor elektrische auto’s (die in 2022 nog maar 1,33 keer meetellen in de mix in plaats van 1,67 keer in 2021) lager worden.
Dergelijke bovengemiddeld grote en minder gestroomlijnde modellen met verbrandingsmotoren verbruiken meer brandstof en stoten dus ook meer uit. Voor een auto als de Peugeot Rifter gaat het om een uitstoot van zo’n 113 tot 160 gram per kilometer, voor een Traveller (Expert) zelfs om 168 tot 194 g/km. Ze schrappen doet het gemiddelde dus dalen.
Hoe reageren de klanten?
De vraag stelt zich echter hoe de klanten, en voornamelijk de particuliere kopers, op de beslissing van Stellantis zullen reageren. Door de meerkost van snel € 10.000 en het al bij al beperkte rijbereik van de elektrische modellen in kwestie zal Stellantis zeker in ons land ongetwijfeld klanten verliezen aan concurrenten die voorlopig wel nog diesel- en benzineversies aanbieden.
Met de Citroën e-Berlingo raak je volgens de WLTP-opgave 380 kilometer ver, met de Ë-Spacetourer is dat 330 kilometer met de optionele 74 kWh-batterij (zelfde waarden voor de Peugeot- en Opelvarianten). De auto’s kosten ook aanzienlijk meer dan de benzine- of dieselvarianten en particulieren kunnen die meerprijs moeilijk compenseren met alleen de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting, zeker nu de energieprijzen pieken. In andere landen zijn er aanzienlijke premies en bonussen voor wie elektrisch koopt, bij ons is er zo geen enkele incentive.
Het lijkt er dan ook op dat de concurrentie, met Renault (Kangoo) en Volkswagen (Caddy) zich in de handen zal wrijven. Tot nader order blijven zij namelijk wel benzine- en dieselvarianten van hun People Movers aanbieden.