Er werden in augustus in ons land slechts 29.333 nieuwe personenwagens ingeschreven, dat waren er maar liefst 7.465 of 20,29 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Voor de eerste acht maanden van 2024 valt er een daling van 3,29 procent te noteren. De markt van de particulieren blijft wel groeien, het zijn de inschrijvingen door bedrijven die afnemen.
Bij de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie FEBIAC ziet men blijkbaar nog niet meteen redenen tot (grote) paniek. In 2023 was augustus een bijzonder goede maand, in 2024 was dat dus wat minder het geval. Dat verklaart, als je de cijfers naast elkaar ligt, voor een stuk het grote verschil. Maar FEBIAC verwijst ook naar de daling van de inschrijvingen van bedrijfswagens. Nieuwe fiscale regels maakten dat nogal wat wagenparken vorig jaar vervroegd werden vernieuwd, dat heeft natuurlijk een negatieve impact op de resultaten van 2024.
Goede, minder goede of slechte maanden, het is wel BMW dat aan de kop van het klassement blijft staan. Met 4.037 wagens zag het merk zijn aantal inschrijvingen in augustus zelfs maar met 0,42 procent achteruitgaan, terwijl Volkswagen op de tweede plaats een daling met maar liefst 30,41 procent moest verwerken. De top 5 werd vervolledigd door Mercedes (min 7,51 procent), Audi (min 30,37 procent) en Peugeot (min 5,65 procent). Renault (slechts min 0,72 procent) klom weer op naar de zesde plaats, Toyota (min 7,85 procent) bleef het populairste Japanse merk en met Volvo (plus 8,92 procent), Kia (min 25,14 procent) en Tesla (min 17,14 procent) er nog bij hebben we de volledige top 10.
Eén slechte zomermaand is natuurlijk (veel) te kort voor grote conclusies, ook omdat het om cijfers voor de inschrijvingen en dus leveringen en niet om nieuwe bestelbonnen gaat. Het is dan ook veel relevanter om de top 5 voor de eerste acht maanden van 2024 te bekijken, met – in die volgorde – BMW, Volkswagen, Audi, Mercedes en Volvo telt die bijna alleen nog wat we doorgaans premiummerken noemen. Geen enkel land ter wereld doet ons dat na...
Bijzonder ‘bangelijk’, nog altijd met de cijfers voor de periode van 1 januari tot en met 31 augustus 2024 voor ons, lijken de resultaten van onder meer Peugeot (min 35,14 procent), Ford (min 31,76 procent), Opel (min 38,80 procent) en Fiat (min 31,38 procent). Die merken schrijven dus allemaal zowat een derde minder auto’s in dan tijdens de eerste acht maanden van vorig jaar.
Een mooie groei is er wel voor onder meer Tesla (plus 33,46 procent), Hyundai (plus 24,24 procent), Suzuki (plus 30,67 procent) en het in België door hetzelfde Astara ingevoerde MG (plus 32,26 procent). Het heeft als eerste Chinese merk in ons land nog altijd een flinke voorsprong op BYD, dat met 1.511 inschrijvingen hoe dan ook wel aan een mooie opmars bezig is. Het verkoopt hier zelfs al meer auto’s dan Honda, dat met 1.489 wagens (plus 106,23 procent!) wel aan het herstellen is van enkele verschrikkelijk slechte jaren.
Nog enkele drama’s, alweer uit de Stellantis-hoek, om mee af te sluiten: DS schreef sinds begin dit jaar 58,09 procent minder auto’s in dan in 2023 en Alfa Romeo kijkt aan tegen een daling van 43,90 procent. Daar kan de nieuwe Junior de winkel allicht terug wat beter doen draaien, voor DS lijkt er niet meteen nieuw gerief op komst. Jaguar, dat in afwachting van het nieuwe EV-offensief zowat heel zijn aanbod aan het schrappen is, Lynk & Co en Subaru blijven verder krimpen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853