Nieuws

Verkeersbelasting en BIV stijgen morgen met 3,4 procent in Vlaanderen

30 juni 2024
Door Dieter Quartier

Als gevolg van de jaarlijkse indexatie betalen Vlamingen vanaf morgen een dikke drie procent meer voor het gebruik van het wegennet. Ook de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) wordt met hetzelfde percentage geïndexeerd. Maar hoe zit het met elektrische auto’s en oldtimers?

 

1 juli is sinds jaar en dag de datum waarop de verkeersbelasting en BIV in Vlaanderen geïndexeerd worden. Dat gebeurt op basis van de consumentenprijsindex. Vorig jaar bedroeg die een flinke 5,2 procent, dit jaar klokt de stijging af op 3,4 procent.

De verkeersbelastingen zijn een gewestelijke materie. Terwijl Brussel en Wallonië ze nog altijd berekenen op basis van de motorinhoud en het motorvermogen, schakelde Vlaanderen in 2016 al over op meer milieugerichte criteria. Zo heeft het motorvermogen totaal geen impact op de berekening van de BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting. De brandstofsoort, de euronorm en de CO2-uitstoot des te meer. 

Voor de verkeersbelasting telt de motorinhoud wél nog mee. Ook Vlaanderen houdt vast aan de zogenaamde fiscale pk, waarbij per schijf van 200 cm³ wordt gerekend (1.600 cm³ = 9 fiscale pk, 1.800 cm³ = 10 fiscale pk, enzovoort ). De bovengenoemde milieuparameters zorgen voor een negatieve of positieve correctie van het basisbedrag. Zo zal je bijvoorbeeld op een hybride met een CO2- uitstoot van 90 g/km en een motorinhoud van 1,8 liter minder belastingen betalen dan op een benzine-1.8 met een 135 g/km. 

Minimum en maximum BIV

Het minimumbedrag voor de Vlaamse BIV bedraagt vanaf 1 juli 2024 € 54,78, het maximumbedrag stemt overeen met € 13.249,15. Dat is flink meer dan de hoogste schijf in Brussel en Wallonië, die overeenstemt met € 4.957. Het dient echter gezegd dat in het hoofdstedelijk gewest morgen eveneens een indexatie wordt doorgevoerd, die liefst 20,79 procent bedraagt. In Wallonië is er geen indexatie van de BIV, maar de ecomalus blijft wel van toepassing. Je krijgt er een ‘strafbedrag’ opgelegd dat varieert van € 100 voor voertuigen die meer dan 146 g/km uitstoten tot € 2.500 voor auto’s die de drempel van 255 g/km overschrijden.

Verkeersbelasting elektrische auto

Vooralsnog betaal je in Vlaanderen BIV noch jaarlijkse verkeersbelasting op emissievrije auto’s, zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof. De vraag is hoe lang deze vrijstelling nog stand kan houden gezien de begrotingstekorten en het feit dat steeds meer automobilisten overschakelen op elektrisch.

De vraag is natuurlijk hoe je elektrische auto’s moet gaan belasten. Een criterium dat vaak wordt aangehaald, is het voertuiggewicht. Daar valt iets voor te zeggen, in die zin dat zwaardere auto’s het wegdek sneller doen slijten en in principe ook meer fijnstof creëren door de grotere slijtage van hun banden en remblokjes. Onderzoek zal echter moeten uitwijzen of die redenering opgaat en of de verschillen tussen lichte en zware auto’s significant zijn. Een andere mogelijkheid is simpelweg belasten op het motorvermogen, zoals vroeger. Ook het WLTP-verbruik zou wel eens als factor kunnen gaan meespelen in de berekening van BIV en verkeersbelasting.

Verkeersbelasting oldtimer Vlaanderen

Oldtimers ontsnappen evenmin aan indexatie van 3,4 procent. Auto’s die minstens dertig jaar geleden voor het eerst werden ingeschreven, krijgen vanaf morgen een aanslagbiljet voor de jaarlijkse verkeersbelasting van € 103,35 in plaats van € 99,99.

De BIV voor oldtimers wordt forfaitair berekend en bedraagt vanaf 1 juli 2024 € 54.80. Het maakt daarbij niet uit of het voertuig is ingeschreven met een O-plaat of niet.

Zo’n O-plaat is wél van tel als je met je oldtimer de lage-emissiezone van Gent, Antwerpen of Brussel wil betreden. In de eerste twee steden mag je de LEZ binnenrijden als je je auto op voorhand registreert. Je vindt er alle informatie over op deze website. Om de hoofdstad binnen te mogen met je O-plaat, hoef je niets te doen. De vrijstelling wordt automatisch toegepast op basis van de nummerplaatherkenning.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.