Nieuws

© Audi

Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

18 juni 2024
Door Alain Devos

Bij Audi noemen ze hun opgewaardeerde E-Tron GT een elektrisch meesterwerk. We kunnen de Duitsers daar ook wel in volgen, de mooie vierdeurscoupé komt natuurlijk nog altijd met de technologie van de begin dit jaar evengoed vernieuwde Porsche Taycan. In Ingolstadt maken ze het maar net iets minder bont dan in Stuttgart, het gamma van E-Tron wordt langs boven afgerond met de RS Performance van meer dan 900 pk.

 

Porsche heeft van zijn Taycan ook een Turbo GT-versie met een piekvermogen van maar liefst 1.108 pk in de aanbieding, bij Audi ‘stopt’ het verhaal dus met de RS E-Tron GT Performance van een evengoed best wel waanzinnige 925 pk. Het gaat ook om een uitbreiding van twee naar drie varianten, het gamma telt nu een S E-Tron GT, een RS E-Tron GT en dus die RS E-Tron GT Performance. Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

Elegante sportiviteit

De drie modellen onderscheiden zich natuurlijk ook visueel van elkaar. De stijl van de basis-S wordt elegante sportiviteit genoemd. Een zwart ‘masker’ omsluit het gesloten Singleframe-rooster en reliëfstructuren moeten voor een zekere driedimensionaliteit zorgen. Er net boven is er een strookje metaal met dezelfde kleur als die van het koetswerk en de zogeheten Air Curtains in het front hebben een meer uitgesproken vorm. Ook de bumper en diffusor achteraan zijn uniek.

De RS oogt vanzelfsprekend nog wat sportiever en vooral vooraan zelfs radicaler, met onder meer een aparte 3D-honingraatstructuur voor het Singleframe. De omlijsting ervan en de L-vormige lamellen geven de indruk dat de auto dichter tegen het asfalt ligt. De diffusor achteraan is geïnspireerd door de autosport, dat geldt ook voor de rode reflector tussen de luchtgeleiders. De RS Performance ziet er zo mogelijk nog wat stoerder uit, die kan je ook (tegen meerprijs) krijgen met een dak uit carbon met een donkere en matte kleur en met wat ze bij Audi camouflage-elementen noemen. Ze zijn er voor de bumpers, de zijspiegels, de diffusor en de deurbekleding. Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

In Bedford Green

De vier ringen van het bekende logo hebben ook een nieuw design. Bij de negen lakkleuren is het Bedford Green voorbehouden voor de RS Performance, je maakt de Audi nog wat exclusiever met het Black Optics-pakket met een alweer aparte look voor de ringen, de lamellen, de luchtkanalen, de buitenspiegels en de diffusor. En hoe kan het anders, er zijn ook nieuwe velgen van 20 en voor de RS Performance zelfs 21 duim, in het laatste geval hebben die zes dubbele spaken. Ze doen denken aan het Avus-wiel dat Audi in 1991 onthulde op het gelijknamige studiemodel.

In het interieur zijn er nieuwe vormen voor het boven- en onderaan afgeplatte stuurwiel, de stoelen en de deurdrempels, ook de lichtprojectie van de portieren is nieuw. Dat is ook het geval voor de inzetstukken in berkenhout of bij de RS Performance in carbon. In die laatste komen de zetels met een designpakket met stiksels in Serpentine Green dat past bij de (eventuele) groene lakkleur van het koetswerk. Het zitmeubilair van de E-Tron GT biedt ook meer verstelmogelijkheden dan voordien, voor de RS-versies is er een optionele massagefunctie. Vanzelfsprekend worden er in de zitruimte van de Audi’s ook weer meer gerecycleerde materialen gebruikt, concreet gaat het dan om voor een deel uit hergebruikte polyester bestaande Dinamica-microvezel en Cascade-stof.Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

Knipoog naar RS 2 Avant

Aan het design van het dashboard en de middenconsole lijkt quasi niets te zijn veranderd, Audi heeft het enkel over extra informatie (accutemperatuur, laadvermogen...) en een opwaardering van de Connect-diensten en de beschikbare apps. Voor de RS-modellen is er een specifieke en dus wat ‘sportievere’ decoratie, zoals een witte weergave van het vermogen en de snelheid. Dat is een knipoog naar de RS 2 Avant uit 1994 die bij zijn lancering witte wijzerplaten had. Als optie is er ook nog een panoramadak met glas dat met een simpele druk op een knop ondoorzichtig wordt gemaakt en aldus ‘storend’ zonlicht kan weren.

Vooralsnog lijkt het dus toch veel meer om een verbeterde dan om een echt nieuwe auto te gaan, onder het koetswerk is er echter wel wat meer veranderd. Op de vooras van de S en de RS zit een elektromotor van 239 pk, voor de RS Performance is die dankzij een aangepaste vermogenselektronica nog wat krachtiger. De nieuw ontwikkelde en 10 kilo lichtere motor op de achteras is evengoed van het synchrone type met permanente magneet en nu tot 564 pk sterk, met nog extra ‘reserve’ voor extreme rijsituaties. Met de S raak je desgewenst aan 679 pk, met de RS aan 856 pk en met de RS Performance dus aan 925 pk. Die laatste wordt dan ook meteen de krachtigste straat-Audi ooit. Bij de RS-modellen komt een stukje van het vermogen, zijnde 70 kW of zo’n 95 pk, onder de vorm van een gedurende 10 seconden beschikbare boost. Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

Snelladen tot 350 kW

Ter vergelijking, tot voor kort beperkte de keuze van het E-Tron GT-gamma zich tot vermogens van 476 en 598 pk. Hoog tijd om het over de verbeterde prestaties te hebben, dus. De S spurt van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, de RS in 2,8 seconden en de RS Performance in slechts 2,5 tellen. De eerste haalt een top van 245 km/h, de andere modellen mogen op ‘vrije’ Duitse snelwegen tot 250 km/h doorrazen. Vertraging en helemaal tot stilstaand komen, gebeurt met een nieuw en krachtiger remsysteem met schijven uit staal of (optioneel) koolstofvezel. 

De nog 625 kilo wegende batterij heeft nu een nettocapaciteit van 97 kWh. Nieuwe materialen, een aangepaste celchemie en een efficiëntere koeling zorgen voor een hogere celenergiedichtheid. De via regeneratief remmen recupereerbare energie is toegenomen van 290 tot 400 kW, via het MMI-systeem en peddels aan het stuurwiel kan er uit drie niveaus worden gekozen. Snelladen lukt voortaan met tot 350 kW, ook bij lage(re) temperaturen. De batterij raakt dan in 18 minuten weer van 10 op 80 procent van haar capaciteit. Met wisselstroom kan het met maximaal 22 kW. Als de batterij weer helemaal ‘vol’ is en de chauffeur zich echt kan inhouden, moet een rijbereik van zowat 600 kilometer haalbaar zijn. Nu ja, in sprookjes geloven we natuurlijk allang niet meer.

Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

Actieve ophanging

Via de Audi Virtual Cockpit kan de ‘bedrijfstoestand’ van de accu nu continu en via grafieken en pictogrammen worden gevolgd, dat is ook het geval voor de status van de preconditionering als de navigatie naar een laadstation actief is. Afhankelijk van de buitentemperatuur, kan de batterij gekoeld of verwarmd worden. Een warmtepomp is natuurlijk standaard, die draagt vooral in de winter bij tot het grotere rijbereik. Voor dat laatste blijft Audi ons trouwens nog wat cijfertjes schuldig.

Voor de standaardophanging is er een nieuw ontwikkelde luchtvering met twee kamers en evenveel kleppen, ze zou de rijdynamiek moeten verbeteren zonder afbreuk te doen aan het comfort. Tegen meerprijs is er ook een actieve ophanging verkrijgbaar, die laat natuurlijk nog een grotere ‘spreiding’ tussen die twee eigenschappen toe. Voor de RS-modellen biedt de Audi Drive Select Dynamic bovenop de Efficiency-, Comfort- en Dynamic-modi nog de programma’s RS1 en RS2 aan, de Performance heeft zelfs een set-up voor optimale prestaties op circuits. De actieve ophanging laat ook toe de hoogte van de auto met enkele centimeters te verhogen of te verlagen.Vernieuwde Audi E-Tron GT voortaan ook als RS Performance met 925 pk!

Ook vierwielsturing
Op verzoek of dus allicht evengoed tegen een meerprijs laat de nieuwe E-Tron GT zich ook nog met vierwielsturing bestellen, de achterwielen kunnen dan tot 2,8 graden sturen. In de andere richting dan die vooraan bij snelheden tot 50 km/h voor makkelijker manoeuvreren en in dezelfde richting vanaf 80 km/h voor een grotere stabiliteit. De Belgische prijzen zouden snel moeten volgen, maar voor minder dan zo’n € 115.000 zal je de vernieuwde E-Tron GT allicht niet op je oprit kunnen parkeren.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.