Nieuws

© VW - Christian Vollmer

Verrassend: VW gaat alsnog nieuwe e-Golf en baby e-SUV bouwen

29 september 2023
Door Dieter Quartier

VW’s Raad van Bestuur heeft vandaag beslist om de EV-strategie van het merk om te gooien. Er komt nu toch een opvolger van de e-Golf (naast de ID.3) en ook mogen we een elektrisch cross-overtje verwachten in het A-segment. 

 

De zaken lopen niet van een leien dakje bij Volkswagen. Onlangs besliste het merk om de productie van de ID.3, ID.4 en ID.5 terug te schroeven door een gebrek aan marktvraag. Vandaag kondigt het merk aan zijn industriële apparaat in Duitsland te herschikken om kosten te besparen. Ook de modelfocus wordt verlegd. 

"We gebruiken de overgang naar elektromobiliteit als een kans om de complexiteit van onze productieactiviteiten te verminderen en de efficiëntie van onze fabrieken nog verder te verhogen”, zei Christian Vollmer, productiedirecteur voor VW. “We bundelen systematisch voertuigen op basis van dezelfde architectuur voor alle merken in onze fabrieken. Op die manier besparen we aanzienlijke investeringen in de integratie van verschillende voertuigarchitecturen. In plaats daarvan willen we dat onze fabrieken verschillende modellen produceren op de technische basis van één voertuigarchitectuur."

Kort samengevat: de fabrieken krijgen modellen toegewezen op basis van één bepaald platform, over alle merken heen.

Geen extra VW-fabriek in Wolfsburg

Initieel was het de bedoeling om een nieuwe fabriek te bouwen in Wolfsburg voor de productie van een gloednieuw elektrisch vlaggenschip met de codenaam Trinity, dat volledig autonoom moet kunnen rijden. Die plannen worden geschrapt: in de plaats daarvan wordt een deel van de huidige en toekomstige productie herschikt, zodat er ruimte vrijkomt voor project Trinity in Zwickau, waar vandaag de ID-modellen, de Cupra Born en de Audi Q4 e-tron gebouwd worden. 

Eerder werd al bekend gemaakt dat een deel van de productie van die Audi Q4 e-tron toevertrouwd wordt aan Audi Brussels.

Vanaf 2026 moeten er in Wolfsburg ook grote aantallen van een volledig elektrische SUV voor het volumineuze A-segment van de assemblagelijnen rollen. Daar loopt binnenkort ook de nieuwe Tiguan van de band. Het meest verrassende nieuws betreft allicht het feit dat Wolfsburg opnieuw een elektrische afgeleide van de Golf gaat bouwen.

De ID.3 slaagt er niet in om de bestaande VW-cliënteel te overtuigen, laat staan om klanten van de concurrentie weg te lokken. Met een nieuwe e-Golf zal VW allicht beter weerwerk kunnen bieden aan de Renault Megane E-Tech Electric, de Opel Astra Electric en de Peugeot e-308, om de voornaamste concurrenten te noemen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.