Robert Bosch, ZF Friedrichshafen, Continental, Schaeffler en nog verschillende andere Europese toeleveranciers van de auto-industrie kondigden in 2024 aan samen tienduizenden banen te schrappen. Onder meer door de afnemende vraag naar elektrische auto’s zijn de investeringen in diverse projecten aanzienlijk gereduceerd.
Het grote succes van het Brusselse autosalon doet het de Belgische sector misschien eventjes ‘vergeten’, maar het gaat niet goed met de Europese auto-industrie. Dat heeft natuurlijk ook een grote weerslag op de toeleveranciers, waar vorig jaar al massale ontslagen werden aangekondigd.
De Europese toeleveranciersorganisatie CLEPA maakte voor Automotive News Europe nog eens de som en stelde vast dat er al zo’n 54.000 jobs zullen worden geschrapt, de meeste in de komende twee tot vijf jaar. Zo is Bosch van plan om zijn personeelsbestand met 5.500 mensen te reduceren, terwijl tegelijk ook de arbeidstijd van 10.000 werknemers wordt verkort. Bij ZF Friedrichshafen verdwijnen tegen het einde van het decennium tot 12.000 medewerkers in Duitsland, die drastische ingreep maakt deel uit van een besparingsdoelstelling van 6 miljard euro.
Ook Webasto kondigt ingrijpende revisie aan
Continental gaat tot eind 2025 wereldwijd 7.150 jobs schrappen, daar zal de noodlijdende afdeling voor auto-onderdelen worden afgestoten om het bedrijf terug ‘wendwaarder’ te maken. Schaeffler heeft al het verlies van 4.700 Europese jobs aangekondigd, waarvan 2.800 in de Duitse vestigingen. Webasto, leverancier van daksystemen en andere technologie, kondigde eerder deze maand ook al aan onderhandelingen te starten voor wat een ingrijpende revisie werd genoemd. Het zijn allemaal ondernemingen die in de Automotive News-lijst van de 100 grootste toeleveranciers ter wereld staan.
Als oorzaken voor de problemen wordt zowat overal naar de haperende economie, de hoge inflatie en de moeilijke en ‘dure’ transitie naar elektrisch rijden gewezen. De stijgende energie- en productiekosten verzwakken de vraag en tasten de concurrentiekracht van de Europese producenten van onderdelen aan, stelt CLEPA vast. De toeleveranciers staan onder zware druk om te saneren en moeten daardoor dus ook overgaan tot massale ontslagen, wat de toekomst van de hele industrie in gevaar kan brengen. “Als de vraag niet terug aantrekt en Europa zijn concurrentiepositie niet herstelt, zal het banenverlies de komende jaren aanhouden en de sector in een onzekere positie plaatsen.”
Veel minder auto’s dan voor de coronapandemie
De productie van auto’s in de Europese Unie ligt momenteel zo’n 20 procent lager dan voor de coronapandemie, het gaat dan om zowat 3,2 miljoen exemplaren. Zo werden vorig jaar ook nog 700.000 auto’s minder gebouwd dan in 2023, van een herstel is dus hoegenaamd nog geen sprake. Tegelijk daalden de EV-gerelateerde investeringen tot 5,64 miljard euro, het laagste niveau sinds 2019. Dat had natuurlijk alles te maken met de tegenvallende vraag naar elektrische auto’s.
Toch is er ook wel wat ‘nieuwe’ hoop voor 2025. GlobalData voorspelt dat volledig elektrische en plug-inhybride voertuigen dit jaar samen voor tot 27 procent van de totale autoproductie zullen zorgen, tegen 20 procent vorig jaar. Er wordt hoe dan ook verwacht – en dus gevreesd – dat het marktaandeel van EV’s nog tot 2030 onder de 50 procent zal blijven. Vorig jaar waren ze in Europa goed voor slechts 14 procent, experts schatten dat de autoconstructeurs dat aandeel in 2025 moeten verhogen tot 20 procent om te kunnen voldoen aan de aanzienlijk strenger geworden emissiedoelstellingen van de EU.
5 procent winst is het minimum om te kunnen blijven investeren
Nog even terug naar de toeleveringsindustrie. De meerderheid van de erin actieve ondernemingen worstelen om de winstmarges boven de 5 procent te houden, dat wordt zowat algemeen gezien als het minimum om te kunnen blijven investeren in toekomstige technologieën. “De teruglopende vraag plaatst de Europese auto-industrie voor ernstige structurele uitdagingen”, zegt Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA. “Het onderstreept ook de noodzaak om het volledige potentieel van de regio voor mobiliteitsinnovatie te ontsluiten. Toegang tot financiering, investeringssteun en technologieneutrale regelgeving zijn essentieel om Europa's wereldwijde leiderschap op het gebied van autotechnologie te behouden.”
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853