Terwijl de regering van het Verenigd Koninkrijk in het derde kwartaal van 2021 had beslist om de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2030 te verbieden, komt ze daar nu alsnog op terug en wordt het verkoopverbod uitgesteld tot 2035, waardoor de Britten, die in 2020 de EU verlieten, alsnog op hetzelfde ogenblik als de EU-lidstaten auto’s met verbrandingsmotoren verbannen.
In het kader van een “nieuwe aanpak” om de klimaatopwarming te bestrijden heeft de Britse regering beslist om de transitie naar elektrisch rijden wat geleidelijker te laten verlopen en laat het land alsnog toe om nieuwe diesel- en benzineauto’s en bestelwagens te kopen tot 2035. Nadien kunnen ze, zoals ook in de EU, nog steeds verkocht worden als tweedehandsvoertuigen, maar worden nieuwe exemplaren niet meer toegelaten.
In het kader van die plotse ommekeer stelt de Britse premier Rishi Sunak dat de grote meerderheid van in het Verenigd Koninkrijk verkochte auto’s tegen 2030 hoe dan ook elektrisch zullen zijn, zonder bijzondere overheidsinterventie, door een dalende kostprijs ervan. Hij vindt dat het aan de consument moet zijn om de keuze voor een overstap te maken, en dat het niet aan de overheid is om die overstap af te dwingen.
Volgens Sunak is zijn land “al zo ver voor op elk ander land in de wereld” om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, dat zijn regering de ban op benzine- en dieselauto’s alsnog met vijf jaar kan uitstellen. Volgens hem is het nodig om het beleid aan te passen omdat zijn voorgangers (waaronder trouwens ook partijgenoten van de conservatieve Sunak) “te snel beslist hebben, zonder oog te hebben voor de noodzakelijke publieke steun voor zo’n beslissing”. Het is geen verrassing dat de Labour-oppositie, klimaatactivisten én -experts het hier niet mee eens zijn en vrezen dat het VK zijn klimaatdoelen nu niet zal halen.
De werkelijke reden voor de beslissing zou wel eens de dalende populariteit van de premier en de conservatieve partij kunnen zijn in het zicht van verkiezingen volgend jaar of ten laatste in januari 2025, en het doel van de beslissing om de conservatieve kiezers opnieuw voor zich te winnen door de striktere uitstootbeperkingen te versoepelen.
Verschillende autobouwers, waaronder de voorzitter van Ford UK, hebben kritiek geuit op de beslissing van de regering, omdat er weinig ambitie, toewijding en vasthoudendheid uit blijkt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853