Nieuws

© Volkswagen

Volkswagen brengt Golf GTI ook weer als nog wat leukere én krachtigere Clubsport

01 juni 2024
Door Alain Devos

Tussen alle lanceringen van elektrische auto’s door, is er gelukkig ook nog tijd en ruimte voor wat klassiek én heel plezant ‘geweld’. Bij Volkswagen staat er nog steeds een Golf GTI in de catalogus, daar hebben de Duitsers nu ook weer een Clubsport van afgeleid. Het basismodel is een al pittige 265 pk sterk, de nieuwe variant komt met 300 pk en nog wel wat andere extra’s.

 

Er is ook nog een Golf R met 333 pk op komst, maar die krijgt niet de magische extra voornaam GTI mee. De Clubsport dus wel, dat wordt dan ook andermaal de meester van de klas. Terwijl de ‘gewone’ GTI er met de facelift van de Golf 20 paarden bij kreeg, blijft het vermogen van die Clubsport net wel ongewijzigd. Met 300 pk en een koppel van 400 Nm valt er hoe dan ook niet te klagen, al die kracht moet trouwens nog altijd via (enkel) de voorwielen en een DSG-zeventrapsautomaat naar het asfalt. DB2024AU00697 large

Nürburgring-modus

De spurt naar 100 km/h lukt in 5,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h. Je kan de Clubsport echter ook bestellen met een Race-pakket, dat is dan een goed ‘excuus’ om de elektronische begrenzer te neutraliseren en die top op te trekken tot een nog wat ‘zottere’ 267 km/h. Speciaal voor de Nordschleife van de Nürburgring is er ook een... Special-rijmodus, die past de eigenschappen van het (optionele) adaptieve DDC-chassis aan de karakteristieken van het bekende en gevreesde circuit aan. Uiterlijk onderscheidt de Clubsport zich van de dus net iets bravere GTI met een stoerdere bumper vooraan, een grotere spoiler en aangepaste diffusor achteraan en wat extra versieringen onderaan de flanken.DB2024AU00725 large

Velgen met ‘historische’ Detroit-look

Er zijn 19-duimsvelgen van het Queenstown-type, die doen ‘kenners’ zeker terugdenken aan de Detroit-wielen (met vijf ‘halve’ cirkels) van de vijfde generatie van de GTI. Je kan ook nog voor wat lichtere Warmenau-exemplaren gaan, die wegen (per velg) slechts 8 kilo. De remschijven zijn wat groter en tot het al vermelde Race-pakket behoort ook een uitlaatsysteem van specialist Akrapovic. Of de net voor de start van de 24 Uur van de Nürburgring voorgestelde GTI Clubsport ook naar België komt? Even afwachten, daar moet invoerder D’Ieteren nog een knoop voor doorhakken.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.