Nieuws

© Volkswagen

Volkswagen Golf 8: botoxkuur voor 50-jarige

24 januari 2024
Door Stijn Blanckaert

Wie 50 jaar wordt, zoals de VW Golf, wil er vaak wat jonger uitzien dan hij werkelijk is. De achtste generatie van de VW Golf trok dan ook naar de plastisch chirurg voor een botoxkuur. Los van een beperkte cosmetische update verandert er echter wel degelijk een en ander aan het iconische Volkswagenmodel.

 

Tussen de start van de productie van de eerste VW Golf in maart 1974 en de lancering van de facelift van de achtste generatie (die zelf in 2019 op de markt verscheen) liggen precies 50 jaar en niet minder dan 37 miljoen exemplaren van het absolute succesmodel van Volkswagen. Hoewel hij vandaag een stuk minder alomtegenwoordig is dan vroeger, door de komst van de elektrische auto en het ontbreken van een elektroversie van de Golf 8, blijft het model erg belangrijk voor de constructeur uit Wolfsburg, dat hem een update geeft die minder visueel dan wel technologisch is. 

Nieuwe koplampen, verlicht logo 

Zoals bij elke facelift worden ook deze keer de koplampen betrokken in de botoxkuur. De led-koplampen werden net als de bumper hertekend en de Golf is nu ook verkrijgbaar met de indrukwekkende IQ.LIGHT LED matrix-koplampen die tot 500 meter ver schijnen. VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 002Opvallend is het voor de eerste keer verlichte Volkswagenlogo op het radiatorrooster dat standaard is in combinatie met de performance-koplampen of de IQ.LIGHT LED matrixexemplaren. Samen met dat verlichte logo krijg je dan ook een horizontale ledstrip in het radiatorrooster.VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 003Achteraan werden de IQ.LIGHT 3D LED-achterlichten eveneens hertekend, al moet je voor de uiterlijke wijzigingen aan de VW Golf echt wel een kenner zijn.

Belangrijker nog dan die visuele kleine update zijn de wijzigingen op technisch vlak en aan het infotainment.

Volledig nieuw infotainment 

Dat infotainmentsysteem is zowel qua hard- als qua software namelijk volledig nieuw. Het is gebaseerd op de vierde generatie van VW’s modulaire infotainment (MIB4) en maakt net als bij de ID.-modellen gebruikt van een visueel vrijstaand aanraakscherm dat hier – helaas – nog steeds met virtuele schuifknoppen onderaan werkt die – gelukkig – wel verlicht zijn dit keer.  VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 004

Het infotainmentsysteem heeft een individueel te configureren strook aan de bovenkant en een vaste strook met toetsen onderaan. Beiden zijn altijd zichtbaar en vergemakkelijken de bediening. Het scherm heeft op de basisversies een schermdiagonaal van 10,4 duim en meet 12,9 duim op de hogere uitvoeringen. Een head-updisplay is als optie verkrijgbaar en het configureerbare Digital Cockpit Pro-dashboardscherm is standaard. VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 005

Het stuurwiel werd verder aangepast, er is een nieuwe IDA-stemassistent waar je normaal tegen kan praten en die meer kan dan enkel instellingen van de auto aanpassen en met de komst van het Park Assist Pro, voor het eerst verkrijgbaar op een Golf, kan je de auto zelfs van buitenaf zichzelf laten parkeren met behulp van een smartphone-app.

 Plug-inhybrids krijgen serieuze upgrade  

Zoals voordien zijn ook nu met de eHybrid en de GTE opnieuw twee plug-inhybride varianten voorzien. Die kregen echter een serieuze upgrade, met een DC-snellaadmogelijkheid en een grotere accu die een rijbereik van zo’n 100 elektrische kilometers mogelijk maakt.VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 006

De tweede generatie van Volkswagens plug-inhybridetechnologie staat in de eHybrid garant voor een systeemvermogen van tot 204 pk (150 kW) en in de GTE zelfs voor 272 pk (200 kW). Beide modellen worden op de voorwielen aangedreven en versassen hun pk’s en newtonmeters via een specifiek voor de plug-ins ontwikkelde zestrapsautomaat. De verbrandingsmotor van de plug-ins is een 1.5 TSI met variabele turbo. Hij wordt bijgestaan door een elektromotor die zijn stroom vanaf nu haalt uit een 19,7 kWh netto grote accu, terwijl dat op de vorige generatie nog 10,6 kWh was. Daarmee breidt het elektrisch rijbereik flink uit, tot zo’n 100 kilometer.VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 007

De nieuwe accu kan nu aan een mooie 11 kW met wisselstroom worden opgeladen, terwijl dat eerst maar 3,6 kW was, en kan zelfs snelladen met DC-gelijkstroom aan maximaal 50 kW.  

Ook benzine en diesel 

Natuurlijk zijn er niet alleen plug-inhybrides voorzien. Het motorengamma blijft erg uitgebreid, met onder meer twee 48 Volt-mild hybrids met actieve cilinderuitschakeling in het aanbod: een 1.5 eTSI met 115 pk en daarboven eentje met 150 pk, beiden gekoppeld aan een zeventraps-DSG-automaat. 

Manueel schakelen met een zesbak kan nog altijd met de 1.5 TSI van 115 en dezelfde motor met 150 pk. Het gaat om dezelfde turbobenzine als hierboven maar dan zonder de mild hybridtechnologie. Ook de 2.0 TDI met 115 pk heeft een handbak. De 150 pk-variant van de TDI doet het met een zeventraps-DSG. In 2025 komt ook een 2.0 TSI met 204 pk en 4MOTION-vierwielaandrijving op de markt. De krachtigste variant, in afwachting van een R-versie en de GTI Clubsport die later dit jaar volgen, is de GTI, waarvan de tweeliter zijn vermogen met 20 pk (15 kW) ziet toenemen tot 265 pk (195 kW).VW Golf 8 botoxkuur voor 50 jarige autonieuws 008Naast de vijfdeursuitvoering is er opnieuw een Variant-breakversie. Die is echter niet te combineren met de plug-inhybride aandrijflijn en is er ook niet als GTI.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.