Bij de grote automerken komen SUV’s in tal van maten, zo brengt Volkswagen nu ook weer een wat langer en ruimer alternatief voor de Tiguan. Die auto heet Tayron en biedt optioneel tot zeven zitplaatsen, hij vervangt dus de Tiguan Allspace.
Het Volkswagen-gamma telt nog altijd heel wat cross-overs en SUV’s, helemaal bovenaan is er zelfs nog steeds de hier toch wel wat uit de belangstelling verdwenen Touareg. Met Tayron krijgt het extra en er net onder geplaatste model een aparte naam (die trouwens al een tijdje in China wordt gebruikt) en ook een design dat toch wel grondig verschilt van dat van de populaire en dus wat compactere Tiguan.
De 4,8 meter lange auto is een goede 20 centimeter groter, hij heeft ook een langere wielbasis. Dat moest dus volstaan voor het (desgewenst) monteren van een derde zetelrij. Als je zelden of nooit tot zes passagiers meeneemt, kan je ook je voordeel doen met de grote laadruimte. Als vijfzitter bedraagt het laadvolume al 885 liter, met neergeklapte achterbank breid je dat uit naar een toch wel spectaculaire 2.090 liter. Voor de zevenzitter gaat het van 345 liter (achter de derde rij) tot maximaal 1.905 liter.
Het koetswerk van de Tayron mag er dan anders uitzien dan dat van de Tiguan, vanbinnen lijkt het vooraan wel zowat dezelfde auto. Het digitale instrumentenbord, het infotainmentscherm en zowat alle bedieningen op de middenconsole zijn quasi identiek, het zou ons meer hebben verbaasd als dat niet het geval was geweest. Aangezien de Tayron hoger in de markt wordt gepositioneerd (en ook duurder wordt), zal de standaarduitrusting ongetwijfeld wel wat rijker zijn. Het is hoe dan ook nog even afwachten welke uitrustingsniveau’s Belgisch invoerder D’Ieteren hier zal aanbieden.
Ook de aandrijftechnologie is zowat dezelfde als die van de Tiguan, je zal voor de Tayron weer kunnen kiezen uit verschillende (bekende) benzine- en ook nog dieselmotoren. Voor ons land verwachten we ons aan de 1.5 TSI met mild-hybride assistentie van 150 pk, de 2.0 TSI met 265 pk en de 2.0 TDI met 150 of 193 pk. Voor de krachtigste motoren is er ook 4Motion-vierwielaandrijving, daarmee mag je tot 2,5 ton trekken. Later volgen nog 204 en 272 pk krachtige plug-hybrides met een batterij van (netto) 19,7 kWh. Die maakt een elektrisch rijbereik van iets meer dan 100 kilometer mogelijk. Je moet daar dan wel een beetje laadruimte voor inleveren, er blijft nog (maximaal) 1.915 liter over. De plug-inhybrides zijn altijd vijfzitters, een derde zetelrij laat zich niet met die aandrijftechnologie combineren.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853