Nieuws

Voor het eerst meer elektrische dan dieselauto’s verkocht in de EU

24 november 2023
Door Stijn Blanckaert

De Europese vereniging van automobielconstructeurs ACEA gaf deze week cijfers vrij over de Europese automarkt. Daaruit bleek dat voor het eerst ooit meer elektrische auto’s zijn ingeschreven in de EU dan exemplaren met een dieselmotor.

 

In totaal werden in de eerste tien maanden van dit jaar 8.795.016 auto’s ingeschreven in de EU. Dat is 16,7 procent meer dan in dezelfde periode van 2022. Daarbij steeg het aantal inschrijvingen in alle Europese markten op Hongarije na.

Het EU-marktaandeel van de elektrische auto in de inschrijvingen liep in oktober 2023 op tot 14,2 procent, terwijl dat vorig jaar in oktober nog 12 procent was. Over de eerste tien maanden van het jaar komt het EV-aandeel uit op precies 14 procent, waarmee de elektrische auto voor het eerst ooit een groter marktaandeel heeft dan de dieselwagen (13,88 procent). 

Als ook de hybride auto’s worden meegeteld wordt het aandeel van geëlektrificeerde auto’s wel erg groot, want de (plug-in)hybrides zelf waren goed voor 33,1 procent van de inschrijvingen tot eind oktober. Met een marktaandeel van 35,9 procent blijft de benzinewagen tot eind oktober nog Europees marktleider. 

1,2 miljoen EV’s in de EU tot eind oktober 

Van begin januari tot eind oktober 2023 schreven particulieren en bedrijven in de EU in totaal 1.233.912 elektrische auto’s in, wat 53,1 procent meer is dan in 2022, met vooral een grote groei in ons land. Terwijl er in de eerste 10 maanden van 2022 29.325 EV’s werden ingeschreven in België, waren dat er dit jaar over de eerste tien maanden precies 77.324, een groei van 163,7%. Het is duidelijk dat die groei zowat volledig te danken is aan inschrijvingen door professionals en bedrijven, want tot nader order is de elektrische auto bij de particulier nog onbekend en onbemind. 

Alle hybrides samen gingen in de eerste tien maanden van dit jaar 2,9 miljoen keer over de toonbank, en zijn daarmee goed voor een derde van de markt in de EU (33,1 procent). Binnen het hybridesegment zijn het echter vooral de klassieke full hybrids die het mooie weer maken, met 2.243.256 stuks, terwijl het aandeel van de plug-inhybrides op Europees vlak stabiel bleef, van 662.741 stuks in de eerste tien maanden van vorig jaar tot 669.632 stuks dit jaar. 

Volkswagen Group leidt de dans 

ACEA lijstte ook de inschrijvingen per constructeur op voor de eerst tien maanden van 2023. Daarbij staat VW Group met onder meer de merken VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche momenteel op één, met 2.291.447 inschrijvingen, wat 20,5 procent meer is dan vorig jaar in dezeflde periode. Stellantis (met Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, DS, Alfa Romeo…) staat op de tweede plaats met 6 procent meer auto’s dan vorig jaar en een totaal van 1.619.471 inschrijvingen. Renault Group (Renault, Dacia, Alpine) is derde met 955.815 stuks (+21,2 procent), gevolgd door Hyundai Group (Kia, Hyundai) met 746.700 auto’s (+3,8 procent) en Toyota (Toyota, Lexus) met 607.431 (+11,4 procent). 

Bij ons is BMW de fiere marktleider, maar op Europees vlak is BMW Group, met de merken BMW en MINI met 583.575 stuks of 16,2 procent meer dan vorig jaar pas de zesde constructeur.

Bron voor de cijfers: pdfNew_Car_Registrations.pdf

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.