Nieuws

© Volkswagen

VW ID.3 GTX en GTX Performance: elektrische hot hatch met achterwielaandrijving

13 maart 2024
Door Stijn Blanckaert

Met de ID.3 GTX en de ID.3 GTX Performance stelt Volkswagen twee sportversies voor van de burgerlijke ID.3. Die pakken voor het eerst bij VW uit met een nieuwe accu met een netto-inhoud van 79 kWh waarmee ze tot zo’n 600 kilometer ver zouden moeten raken volgens de WLTP. Het nodige rijplezier wordt verzekerd door elektromotoren met 210 of 240 kW en vooral… achterwielaandrijving.

 

De sportieve GTX-versie van de ID.3 komt er in twee uitvoeringen: eentje met 210 kW (286 pk) en een Performance-versie die 240 kW (326 pk) puurt uit wat de krachtigste elektromotor in een Volkswagen tot op heden is. Voor het ultieme rijplezier krijgen ze – in tegenstelling tot hun op de voorwielen aangedreven benzine-tegenhangers Golf GTI en GTI Clubsport – achterwielaandrijving, wat in combinatie met de MacPherson-ophanging vooraan en de multilink-achteras voor het nodige rijplezier moet zorgen. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0005

Nieuwe accu met 79 kWh netto-inhoud 

De ID.3 GTX en GTX Performance wijden een nieuwe lithium-ionaccu in. Met een bruto-inhoud van 84 kWh waarvan netto 79 kWh bruikbaar zijn zouden de GTX’en tot 600 kilometer ver moeten raken volgens voorlopige WLTP-cijfers. De batterij kan met gelijkstroom aan 175 kW worden opgeladen, wat goed zou moeten zijn voor een laadtijd van 10 naar 80 procent in 26 minuten, schat Volkswagen. Voor meer efficiëntie wordt de batterij automatisch gepreconditioneerd bij het in het navigatiesysteem ingeven van een laadpunt. De functie kan ook manueel geactiveerd worden als de bestuurder dat wenst. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0007

APP550-elektromotor 

De ID.3 GTX maakt gebruik van de nieuwe APP550-elektromotor met permanente magneet die we al kennen uit de ID.7, ID.4 en ID.5 maar heeft hier naast 210 kW (286 pk) aan vermogen ook een extra krachtige variant met 240 kW (326 pk), op de achtras van de Performance-uitvoering. Beide versies hebben met hun maximumkoppel van 545 Nm meer koppel dan de krachtigste V6-turbo’s van VW. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0001

In de ID.3 GTX zijn de 286 pk’s goed voor een optrektijd van 0 naar 100 in precies zes seconden. De GTX Performance doet er met 5,6 seconden nog vier tienden minder over. Beide waarden zijn ‘voorlopig’, stelt VW. De topsnelheid van de GTX is beperkt tot 180 km/h, die van de GTX Performance tot 200 km/h. Dat is altijd meer dan de normale varianten van de ID.3 waarvan de topsnelheid beperkt is tot 160 km/h. 

De Performance krijgt standaard ook een voor de sportieve variant aangepaste versie van VW’s adaptieve onderstelcontrole DCC met nieuwe software en meer sensoren. 

Visueel onderscheid 

Om de GTX te onderscheiden van de bravere ID.3’s krijgt de sportieve variant een specifieke voorbumper met een nieuwe zwarte luchtinlaat in een diamantdesign. Er zijn ook nieuwe dagrijlichten links en rechts van de bumper die bestaan uit twee led-driehoeken boven elkaar die vanaf nu het visuele kenmerk zijn van alle nieuwe GTX-modellen.  Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0008

Achteraan is er een nieuwe diffuser gemonteerd die dezelfde blinkend zwarte afwerking krijgt als de andere zwarte koetswerkelementen die typisch zijn voor de GTX. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0009

De op de andere ID.3-varianten optionele IQ.LIGHT LED-matrixkoplampen zijn standaard op de GTX en worden visueel met elkaar verbonden door middel van een horizontale ledstrip. Achteraan zijn er standaard led-lichtclusters voorzien met dynamische richtingaanwijzers. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0013

De GTX staat standaard op 20 duim grote Skagen-aluvelgen die als optie ook volledig in het zwart uitgevoerd kunnen worden. Op de GTX zijn de banden 215 mm breed. Bij de GTX Performance gaat het om exemplaren van 235 mm. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0012

VW schuift het Kings Red Metallic als typische ID.3 GTX-kleur naar voren. Het dak van de GTX is over het algemeen in glanzend zwart uitgevoerd. Naast het Kings Red kan de ID.3 GTX ook in Moonstone Grey, Grenadilla zwart metallic, Glacier wit metallic en Scale zilver metallic besteld worden. Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0010

Rode details 

In het interieur onderscheiden onder meer de rode details de GTX’en van de gewone ID.3’s. Zo krijgen de standaard gemonteerde sportstoelen rode decoratieve stiksels en GTX-letters in de rugleuning en zijn er rode details terug te vinden onderaan het stuurwiel en op de deurbekleding. Optioneel kan gekozen worden voor ergoActive-stoelen in GTX-design.  Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0020

Verlichte sliders 

VW vernieuwde (gelukkig) ook het infotainment, zoals op de andere recent gefacelifte elektromodellen. Zo is er nu een 12,9 duim groot aanraakscherm met een nieuwe, intuïtievere menustructuur en een permanent zichtbare virtuele knoppenreeks boven- en onderaan en zijn de virtuele schuifregelaars voor de temperatuur en het volume nu verlicht en dus eindelijk ook in het donker bruikbaar.  Volkswagen VW ID.3 GTX autonieuws 0021

De rijmodusselector (we kunnen het geen versnellingspook meer noemen op een elektrische auto) verhuisde van de rechterzijde van het kleine dashboard naar een aparte hendel op de stuurkolom, zoals op de ID.7. 

Nieuw is ook de integratie van Artificiële Intelligentie in de vorm van Chat GPT in de IDA-stemassistent. Het systeem kan op veel meer vragen van de bestuurder antwoorden door gebruik te maken van Wikipedia en andere informatiebronnen.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.