Het gaat tegenwoordig alsmaar meer om Chinese merken die de Europese markt bestormen, maar het moet gezegd: ook omgekeerd is dat het geval. Volkswagen presenteert deze week de ID.CODE-designstudie op het Auto China 2024-salon in Peking en lanceert er met ID.UX een elektrisch submerk voor jongere klanten.
Met een “China voor China”-strategie wil VW tegemoetkomen aan de specifieke eisen van de Chinezen. Het gaat immers om de grootste automarkt ter wereld en er een auto kunnen aanbieden in alle relevante segmenten is van het grootste belang. Hoe die focus op de behoeften van Chinese klanten eruit kan zien toont VW met de design-showauto ID.CODE die op het salon Auto China 2024 in Peking (25 april tot 5 mei) in première getoond wordt. De conceptauto heeft een volledig nieuw design en geeft een voorproefje van wat in de toekomst een grote elektrische SUV zal worden. Hij is bovendien ontworpen voor volledig geautomatiseerd rijden volgens niveau 4, waarbij geen enkele bestuurderstussenkomst meer noodzakelijk is.
Volgens Thomas Schäfer, CEO van Volkswagen, is de aangescherpte strategie in China gebaseerd op drie pijlers: een uitgebreid productgamma met versnelde elektrificatie van de modellen, een merk- en designtaal die speciaal is ontwikkeld voor de Chinese markt, en lokale technische ontwikkeling met Chinese partners om de innovatiesnelheid te verhogen.
De ID.-familie zal tegen 2030 uitgroeien tot een totaal van 16 modellen, met onder meer vijf elektrische auto’s van het nieuwe submerk ID.UX, die tegen 2027 hun marktdebuut zullen beleven. Volkswagen elektrificeert ook stapsgewijs zijn modellen met verbrandingsmotor en breidt zijn gamma in China uit met nieuwe plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Tegen 2030 zullen twaalf nieuwe modellen met verbrandingsmotor en zes hybride modellen hun debuut beleven.
Volkswagen voegt in China ook lokale platforms toe aan de gekende MQB- en MEB-voertuigarchitecturen –via partnerschappen met onder meer XPENG. Daarnaast ontwikkelt de in Hefei gevestigde Volkswagen China Technology Company (VCTC) het eerste specifiek voor China ontwikkelde elektrische platform van de Volkswagen-groep.
Op het China Main Platform (CMP) zullen vanaf 2026 ten minste vier extra modellen voor het elektrische instapsegment worden gebouwd. Dankzij het grote aantal platforms kan Volkswagen zijn klanten het juiste product aanbieden in alle relevante segmenten en voor elke behoefte.
Met het nieuwe submerk ID.UX breidt Volkswagen zijn Chinese elektrische gamma uit voor nieuwe klantengroepen. ID.UX krijgt een lifestylegeoriënteerd design-DNA. De merkspecifieke kenmerken omvatten een modern exterieurdesign en een bestuurdersgericht interieur met een volledig nieuw display- en bedieningsconcept (HMI) voor jonge klanten. Het eerste ID.UX-model is de ID.UNYX. De marktlancering ervan is nog voor dit jaar gepland.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853