Nieuws

© BMW

Welke brandstof kiezen als ik niet elektrisch wil rijden?

20 januari 2025
Door Dieter Quartier

Je hebt als ondernemer nog altijd de vrijheid om te bestellen wat je wil, maar als je vandaag een diesel, benzine of (plug-in)hybride bedrijfsauto bestelt, zullen de fiscale lasten de komende jaren dramatisch stijgen. Is een niet-elektrische firmawagen dan eigenlijk nog wel haalbaar? Zo ja, welke brandstof kies ik dan best?   

 

Terwijl de fiscale aftrekbaarheid van een auto vroeger stabiel bleef over de hele gebruiksperiode, is dat niet langer het geval voor firmawagens op benzine of diesel (al dan niet met hybride ondersteuning) die na 30 juni 2023 zijn besteld of aangeschaft. Zet je tussen vandaag en 31 december 2025 je krabbel onder een bestelbon van een niet-EV, dan daalt de maximale aftrekbaarheid jaar na naar. 

Dat gaat met stappen van 25 procent. Het maximumpercentage bedraagt 75 procent in 2025, 50 procent in 2026 en 25 procent vanaf 2027. Vanaf 2028 is het helemaal over en uit met de aftrekbaarheid van deze auto’s. De impact op de total cost of ownership van niet-emissievrije voertuigen is dan ook aanzienlijk. Wie vandaag een diesel, benzine, hybride of plug-inhybride bestelt, moet er rekening mee houden dat die flink duurder wordt naarmate je hem langer bijhoudt. 

Ook CO2-bijdrage stijgt flink

En er hangt nog meer fiscaal onheil in de lucht voor wie het ‘aandurft’ om voor een hybride, benzine of diesel te gaan. Het basisbedrag van de CO2-bijdrage (solidariteitsbijdrage) voor niet-emissievrije voertuigen, dat bepaald wordt door de brandstofsoort en de uitstootwaarde van de auto, wordt voor 2025 vermenigvuldigd met factor 2,75. Voor 2026 stijgt deze multiplicator naar 4 en vanaf 2027 zelfs naar 5,5. 

Ter vergelijking: voor een elektrische bedrijfswagen betaalt de werkgever vandaag € 37,33 per maand (het minimumbedrag). Voor een diesel met een CO2-uitstoot van 130 g/km is dat door die multiplicator al meteen € 208,08 per maand, een bedrag dat zal stijgen naar € 416,16 vanaf 2027, de indexatie niet meegerekend.

Deze twee fiscale elementen samen – dalende aftrekbaarheid en stijgende CO2-bijdrage – maken dat diesels, benzines en hybrides (ook plug-ins) steeds duurder worden naarmate je ze langer bijhoudt. Dit in tegenstelling tot elektrische auto’s, waarvan de aftrekbaarheid en de CO2-bijdrage stabiel blijven doorheen de gebruiksperiode, op de jaarlijkse indexatie na. De TCO van een diesel of benzine stijgt al snel 45 procent tussen vandaag en 2029, die van een plug-inhybride 15 procent, zo berekende leasemaatschappij Athlon.

Bestellingen vanaf 2026 niet meer aftrekbaar 

Volgend jaar wordt het zo mogelijk nog dramatischer voor wie niet bereid of in staat is om dan de switch naar elektrisch te maken. Alle firmawagens op diesel of benzine die je vanaf 1 januari 2026 bestelt, zijn vanaf dag één niet meer aftrekbaar. Tegelijk bedraagt de multiplicator op de CO2-bijdrage meteen 5,5. 

Anders gezegd: de financiële kloof tussen niet-elektrische en elektrische aandrijving diept zich nog verder uit, want elektrische voertuigen die je bestelt of aankoopt in 2026 behouden hun fiscale aftrekbaarheid van 100 procent. 

De beste niet-elektrische keuze?

De fiscale aftrekbaarheid voor 2025 is beperkt tot 75 procent voor alle niet-elektrische auto’s. De meeste plug-inhybrides behalen volgens de geijkte formule (zie hieronder) in theorie 100 procent, maar dat wordt dus afgetopt. Benzines en diesels zien hun aftrekbaarheid nog altijd variëren tussen 0 procent en pakweg 70 procent. 

De nog steeds geldende formule: 

Aftrekbaarheid = 120% - (CO2-uitstoot x 0,5% x brandstofcoëfficiënt).

Voor diesel is de brandstofcoëfficiënt 1, voor benzine 0,95.

Een BMW X1 sDrive18d met een uitstoot van 130 g/km is dus voor 55 procent aftrekbaar. Dat is nog maar 20 procent minder dan die van de plug-inhybride X1 xDrive 25e, die € 9.600 meer kost (catalogusprijs). Vroeger bedroeg het verschil 45 procent.

Kortom: door de aftopping van de aftrekbaarheid tot 75 procent zou het wel eens kunnen dat een diesel of benzine vandaag fiscaal en financieel gezien interessanter is dan een plug-inhybride, gezien de grote opleg en het beperkte fiscale voordeel. Opgelet: als werkgever mag je ook hier de CO2-bijdrage niet uit het oog verliezen. Die is veel nadeliger voor diesel en benzine dan voor plug-inhybrides. Idem voor het voordeel van alle aard.

Ter herinnering: vanaf 2026 wordt de aftrekbaarheid afgetopt op 50 procent, zodat de plug-inhybride totaal geen voordeel meer heeft ten opzichte van diesel of benzine. 

Conclusie: of je fiscaal gezien nu beter voor een plug-inhybride, een benzine of een diesel gaat, hangt af van het prijssupplement van de eerste ten opzichte van de andere versies. Hoe dan ook luidt de boodschap dat je je niet-elektrische auto best niet te lang bijhoudt. Je boekhouder of autodealer kan je helpen bij de berekening.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.