maandag, 24 december 2018

Quick Suzy neemt afscheid van de VW Beetle

Geschreven door  Quick Suzy
Quick Suzy neemt afscheid van de VW Beetle © Patrick Theunissen Photography
Dezer dagen komt er een einde van de 80-jarige carrière van de legendarische Beetle. Mede door de komst en het succes van de SUV’s liep de verkoop de voorbije jaren fors terug. Maar dat hij populair is gebleven, heb ik de voorbije week mogen ervaren aan de hand van talloze vriendelijke reacties en opmerkingen van  automobilisten en fietsers die mijn pad kruisten. 

 

VW01 5
Geschiedenis

Midden jaren dertig van de vorige eeuw konden enkel de rijken zich een auto permitteren. Een Duitse kanselier wiens naam ik hier liever niet vermeld, wilde daar verandering in brengen en gaf opdracht om een wagen voor het volk te bouwen. Ferdinand Porsche leverde het ontwerp en in 1938 rolde de eerste VW Kever van de band. Het begin van een onwaarschijnlijk succesnummer. De VW Kever bleef decennialang de meest verkochte auto. Van 1938 tot 2003 werden er meer dan 20 miljoen exemplaren gebouwd. In al die jaren werd nauwelijks geraakt aan het silhouet van de bestseller. 

In 2003 lanceerde VW de new Beetle op basis van de Golf. De nieuwkomer werd gebouwd in Mexico en kreeg inmiddels twee facelifts alsook een cabrioversie. Maar de verkoop bleef beneden de verwachtingen en dat heeft er dus nu toe geleid dat er na 80 jaar een einde komt aan een van de meest succesvolle automodellen. Het sprookje van de VW Kever/Beetle is uit. 

VW01 15

Mijn wit gelakte Kever is voorzien van kleurrijke bloemen, die verwijzen naar de hippietijd van de jaren ’60. Voor de Woodstock-generatie was Beetle-rijden een vorm van protest tegen het materialisme en de grote Amerikaanse sleeën. Af en toe herken ik mezelf in hun rebels optreden en ja, ook mijn hart slaat voor deze stijlicoon. De lederen, grijze zetels zijn dan misschien een beetje saai maar het wit gelakte dashboard wordt opgevrolijkt door enkele kleurrijke bloemen waardoor interieur en exterieur in harmonie worden gebracht. Dat mijn Beetle is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak vind ik spijtig, maar daarover zeuren ligt niet in mijn aard. Handgeschakeld of automaat, zolang ik mijn vrijheid niet moet opofferen.  Want stel je voor dat je wordt geboren in een land zoals Saoedi Arabië waar vrouwen pas sinds dit jaar achter het stuur van een auto plaats mogen nemen, zonder in de gevangenis te belanden. Gelukkig wonen we in een vrij land waar mannen en vrouwen gelijk zijn. Ik moet er niet aan denken dat ik vooraf toestemming zou moeten vragen aan een man of ik mag gaan studeren, werken of autorijden. Gelijke rechten voor man en vrouw en wederzijds respect vormen de basis van een humane en rechtvaardige samenleving. 

VW01 13

Met dit gedachtengoed in mijn achterhoofd start ik de wagen en maak ik een ritje, genietend van mijn vrijheid in een stijlicoon. Wat ik nog even wil vermelden: er is plaats voor vier en de koffer is groot genoeg om alle inkopen van mezelf en van mijn drie vriendinnen in op te bergen. De Beetle kon ik gemakkelijk parkeren op plaatsen waar een grote SUV zeker niet zou inpassen.

Conclusie

Ook al moet de VW Beetle plaatsmaken voor andere en grotere modellen, hij is en blijft een klassieker die tot op vandaag ontelbare fans telt. Een hebbeding dat ik wegens plaatsgebrek in mijn garage aan mijn neus moet laten voorbijgaan. Dat de Beetle een typische vrouwenauto zou zijn, forget it. De sympathiebetuigingen die ik onderweg toegezwaaid kreeg, kwamen zowel van vrouwen als mannen. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy