vrijdag, 08 november 2019

Quick Suzy: Nissan Leaf - genieten van de stilte

Geschreven door  Quick Suzy
Quick Suzy: Nissan Leaf - genieten van de stilte © Patrick Theunissen
Elektrisch rijden? You love it or you hate it! Er zijn voor- en tegenstanders en dan heb ik het even niet over de impact op het milieu maar enkel over het gevoelsmatige.




Leaf05

Van mannen hoor ik vaak de opmerking dat een elektrische auto geen motorgeluid maakt terwijl dat bij hen net voor een kick zorgt. Bij mij niet, ik hou van de rust, ook in een auto. In de elektrische Leaf vind ik die overigens in overvloed terug. Daardoor kan ik een gesprek voeren met mijn medepassagiers zonder dat ik mijn stem moet verheffen. 

Leaf01

Ik maak er geen geheim van dat ik mij aan een rood licht stoor aan het motorlawaai van de auto’s rondom mij. En aan de Johny’s achter het stuur die mij met een vernietigende blik aankijken. Alsof rijden met een elektrische auto een strafbare daad is. Lichtjes geïrriteerd wacht ik tot het licht op groen springt en mijn ‘moment de gloire’ aanbreekt: mijn Leaf schiet als een pijl uit een boog, de stoere Johny’s verdwijnen in mijn achteruitkijkspiegel uit beeld. Dat zal hen leren de stoere bink uit te hangen en met stinkende uitlaatgassen de lucht te verpesten. Mijn Leaf is nummer één in het optrekken, dat nodigt uit tot meer en werkt zowaar verslavend. Fun gegarandeerd! 

Leaf09

Rijden met een elektrische auto is ‘anders’ rijden. Mijn Leaf is uitgerust met een e-pedal die het mogelijk maakt om tijdens het rijden enkel één pedaal te bedienen. Met de e-pedal versnel én rem ik. Ga ik van het gaspedaal dan remt de auto automatisch fors af en flikkeren de remlichten op. Het  systeem zorgt ervoor dat de remenergie wordt gerecupereerd en terug naar de accu stroomt waardoor de actieradius van de auto wordt verlengd. 

De nieuwe Leaf is ook voorzien van de nieuwe ProPILOT-technologie. Die zorgt ervoor dat ik op de snelweg automatisch op mijn eigen rijstrook blijf. Het systeem draagt er ook toe bij dat het autorijden makkelijker en rustiger verloopt en minder vermoeiend is. Ik kan net geen dutje doen tijdens het rijden. Dankzij de nieuwe batterij van 62 kWh is het rijbereik van de nieuwe Leaf tot 385 km (WLTP) uitgebreid en beantwoordt meer dan voldoende aan mijn behoefte. 

nissan leaf 188

Het dashboard ziet er strak uit en geeft een rustgevend gevoel. Mijn testmodel beschikt over lederen zetels met opvallende blauwe stiksels die overal terug te vinden zijn in het interieur en zo voor een mooie eenheid zorgen. 

Leaf07

Je hebt het allicht al begrepen, ik ben pro elektrisch rijden. Ook al omdat stroom tanken sowieso goedkoper is dan benzine of diesel. De prijs hangt af van de plaats waar je oplaadt: thuis aan de wallbox, aan een openbare laadpaal in de straat of een snellaadstation. Thuis opladen is het goedkoopst, bij een openbare laadpaal betaal je wat meer. Snellaadstations hanteren uiteenlopende prijzen. Ik zet de kosten even op een rijtje. Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,25 euro per kilowattuur. Dat komt neer op ongeveer 15,5 euro om de accu van de Nissan Leaf te vullen, als hij volledig leeg is. Bij een volle accu geeft mijn Leaf een actieradius aan van 350 kilometer, wat vrij realistisch is als je niet alleen op de autosnelweg rijdt. Op secundaire wegen remt de wagen zeer geregeld af en stroomt de energie die vrijkomt terug naar de accu. Mijn  testverbruik bedroeg 15,3 kWh/100 km wat neerkomt op 3,825 euro per 100 kilometer. Zelfs met de allerzuinigste dieselauto ben je minimaal het dubbele kwijt. Voor thuis opladen is een wallbox eigenlijk onmisbaar. Met zo’n eigen laadpaal gaat het opladen sneller, makkelijker en veiliger. 

1Leaf01 2

Het aantal openbare laadpalen groeit in snel tempo aan. Wat mij opvalt, alle providers hanteren hun eigen tarieven. Een gangbare prijs is 0,35 euro per kilowattuur en loopt op tot 0,70 euro per kilowattuur aan een supercharger langs de snelweg die in minder dan één uur de accu oplaadt tot 80 procent van zijn totale capaciteit. Aanbieders van snellaadstations – zoals NewMotion – hebben bovendien een telefoon-app waarmee je kunt betalen. De app geeft ook een overzicht van de beschikbare laadpalen en snellaadlocaties, waardoor ik geen tijd moet investeren in een enerverende zoektocht. 

Conclusie: nu er almaar meer laadpalen en superchargers bijkomen en ook de actieradius van de elektrische auto’s tot boven de 300 kilometer stijgt, zie ik geen reden meer om niet elektrisch te rijden. Ware er niet het prijskaartje dat aan een elektrische auto hangt en dat een echte doorbraak in de weg staat. Des temeer betreur ik de beslissing van de Vlaamse regering om de aanmoedigingspremie vanaf 1 januari 2020 af te schaffen. Begrijpe wie kan.       

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy