maandag, 17 november 2014

TEST: Mercedes-Benz A-Klasse: stijlbreuk met een ster

Tijden veranderen. Decennialang was Mercedes-Benz de koploper bij de Duitse automerken. Helaas kwam daar in de jaren tweeduizend verandering in.

BMW en Audi kwamen op de markt met kleinere en sportievere wagens met respectievelijk de 1-serie en de A3. 

Tot 2011 dacht iedereen dat een auto met een ster enkel voor welstellende mensen was. Daar kwam verandering in na de lancering van de A-Klasse. Niemand had ooit durven denken, na het zien van de eerste schetsen van deze compact car, dat de A-Klasse zo’n commercieel succes zou worden voor Mercedes-Benz. Want dat is de nieuwkomer ontegensprekelijk geworden. De cijfers liegen niet. De verkoop van Mercedes-Benz steeg in ons land met maar liefst 20%. En wat meer is… voor 75% van de A-Klasse rijders was dat hun eerste Mercedes-Benz. En de overgrote meerderheid is tussen de 35 en 45 jaar jong. De boodschap is erg duidelijk, Mercedes-Benz is er vanaf nu voor iedereen.

Slechts één jaar later kreeg het grote succes er een vierdeurs variant bij, de CLA. Prachtig design en enorm populair op de fleetmarkt. Eind dit jaar krijgt de CLA er nog een koetswerkvariant bij, de CLA- Shooting-Brake. Nee, geen break of coupé, maar wel een enorm fascinerend model. 

Mercedes-Benz liep even achterop wat vierwielaandrijving betreft. Audi had zijn performante Quattro en BMW zijn xDrive. Sinds deze zomer biedt Mercedes-Benz voor al zijn modellen vierwielaandrijving aan. De vierwielaandrijving 4MATIC biedt extra veiligheid en rijcomfort. Naast de bekende A 250 4MATIC, A 250 Sport 4MATIC en de krachtige A 45 AMG 4MATIC zijn nu ook de dieselvarianten A 200 CDI 4MATIC en A 220 CDI 4MATIC verkrijgbaar.

Tijd om de A-Klasse 220 CDI 4MATIC op de proef te stellen. Deze variant is standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling 7G-DCT en levert 170 pk over de vier wielen. Knap meesterwerk, de wagen plakt op de baan en indien gewenst laat hij zich zéér sportief rijden.

Op het gebied van luxe en veiligheid is de A-Klasse te verkrijgen met vrijwel alle voorzieningen die ook beschikbaar zijn op de grotere modellen. Standaard is iedere A-Klasse voorzien van "Colission Assist": een systeem dat waarschuwt als de afstand tot de voorligger te klein wordt. Geheel zelfstandig remmen doet de A-Klasse niet, je moet zelf je verantwoordelijkheid ook nog wel nemen.

Met het oog op jonge bestuurders is de A-Klasse te verkrijgen met een verregaande integratie voor de smartphone. Dat beperkt zich niet tot handsfree telefoneren en het afspelen van muziek van het geheugen van de telefoon of MP3-speler, maar met de telefoon als poort naar de buitenwereld kunnen al rijdend e-mails, Twitter berichten en Facebook berichten worden verstuurd en ontvangen. Ook het luisteren naar web-radio behoort tot de mogelijkheden

Conclusie: het succes van de A-Klasse heeft Mercedes-Benz geen windeieren gelegd en de deur geopend naar doelgroepen die én succesvol bezig zijn én jong zijn. Compact Cars zijn de toekomst, tijden veranderen. De A-Klasse is te bestellen vanaf  € 24.321

 

 

87
Aandrijving17/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Design en afwerking interieur
Motorenaanbod
4 Matic

Te klein navigatiescherm
Zicht naar achteren

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy