zaterdag, 22 november 2014

TEST: Golf R met spierballen

Volkswagen investeert de komende vijf jaar 85,6 miljard euro om zijn ambitie om 's werelds grootste autobedrijf te worden te realiseren.

Dat meldt de Duitse fabrikant op 21 november. Het geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologie en het verbeteren en uitbreiden van de productiecapaciteit. Volkswagen verwacht dit jaar voor het eerst meer dan tien miljoen auto's te verkopen, vier jaar eerder dan oorspronkelijk was beoogd. Het concern uit Wolfsburg heeft zichzelf als doel gesteld in 2018 's werelds grootste autobedrijf te worden, voor Toyota en General Motors. Volgens sommige kenners zou Volkswagen reeds dit jaar de toppositie kunnen innemen.


Volkswagen, het moederbedrijf van onder meer Skoda, Seat en Audi, brengt de komende jaren meer dan honderd nieuwe modellen of nieuwe versies van bestaande modellen op de markt. Het nieuwe investeringsprogramma van het grootste autoconcern van Europa werd vrijdag goedgekeurd door de raad van commissarissen. "We blijven investeren in de toekomst om zo het leidende autobedrijf te worden op zowel economisch als ecologisch gebied'', aldus bestuursvoorzitter Martin Winterkorn van Volkswagen. Onder zijn leiding nam het concern Porsche, de truckmerken MAN en Scania en motorfietsenbouwer Ducati over. Volkswagen wilt natuurlijk ook op sportief vlak de beste zijn.

Geen GTI

We kennen de snelle Golfjes natuurlijk onder de legendarische benaming GTI. Deze blijven natuurlijk op de prijslijst staan, maar zijn voortrekkers met 220 of 230 pk. Voor de echte fun verwijst de verkoper u naar de Golf “R”met 300 pk en vierwielaandrijving.

Beschaafde verpakking

Aan de buitenkant moet je al een kenner zijn om te weten dat de Golf “R” een echt monster is. Naast dikke bumpers, zijschorten en 18-duims lichtmetalen velgen, dankt de Golf “R” zijn sportieve uitstraling ook aan details zoals de opvallende U-vormige led-dagrijverlichting en verdonkerde led-achterlichten. Het sportonderstel legt de R 20 mm lager bij het asfalt. En als toetje, waar elke Golf liefhebber wel van droomt, vier dikke uitlaatpijpen.

Bescheiden blijven

Aan de binnenkant is er weinig veranderd. Wat goed is moet goed blijven, enkel de perfect zittende sportstoelen en een kilometerteller die 320 km/u aanduidt met blauwe wijzers maken het verschil. 

Downsizing in motorinhoud

Al enige tijd wordt er gesproken over downsizing. Volgens mij is dat begrip hier niet van toepassing, enkel de motorinhoud en het aantal cilinders worden kleiner. De bekende 2.0 liter TSI wordt hier even opgepept tot 300 pk. Om dit monster op de baan te houden wordt gebruikt gemaakt van de nieuwste versie van het 4MOTION-systeem met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie.

De prestaties zijn dan ook verbluffend, een sprintje naar 100 km/u neemt slechts 4,9 sec in beslag als je kiest voor de DSG-automaat met zes gangen. De teller blijft stilstaan bij 250 km/u, alhoewel als je naar de kilometerteller kijkt zou deze best sneller kunnen gaan want hier staat 320 km/u aangeduid. 

Voor het pure rijplezier zorgen bovendien het nieuw ontworpen sportonderstel, de besturing met variabele overbrenging, alsook het ‘ESC Sport’dat voor de eerste keer geheel kan worden uitgeschakeld en dus perfect geschikt is voor gebruik op circuit. Op de optielijst vinden we ook nog het doorontwikkelde adaptieve dempersysteem DCC, inclusief profielselectie met onder meer een nieuwe racing modus. Leuke gadget.

Conclusie, deze Golf is een plezier om mee te rijden, de opgegeven verbruikscijfers zullen we u niet meedelen, deze blijven voor eigen interpretatie vatbaar. Voor een goed uitgeruste Golf “R” met de nodige opties betaal je €45.000. Midden volgend jaar verwachten we de Variant versie, alsook de Golf R 400, alhoewel dit nog niet officieel is. 

 

86
Aandrijving17/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 18/20
Veiligheid 18/20
Prijs 16/20
 

Leuke motor
Afwerking 
Het is een "Golf"

Verbruik bij zéér sportief rijgedrag
Dure opties

 

 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy