vrijdag, 21 oktober 2016

TEST: Volvo V40 D4: Up to date dieselsneltrein

Volvo boert goed. Sinds het in 2010 volledig in handen kwam van het Chinese Geely werd veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe modellen en motoren, en dat loont. In de eerste negen maanden van 2016 verkocht het Zweedse merk wereldwijd 379.329 auto’s, een verkoopgroei van 9,6%.
Ook in België zijn de resultaten meer dan bevredigend, met een groei van 7,1% ten opzichte van eind september 2015. Het marktaandeel bedraagt nu 3,33% in ons land. De verkoop van de nieuwe XC90 was wereldwijd de belangrijkste groeifactor, en in het algemeen is de in Gent gebouwde XC60 met 111.937 stuks het best verkochte Volvo-model. De hier geteste V40 bekleedt samen met zijn tweelingbroer V40 Cross Country de tweede plaats, met 71.790 stuks in de eerste negen maanden van dit jaar.

Die V40 kreeg voor modeljaar 2017 een update in de vorm van een op een aantal vlakken vernieuwd design en een update van de uitrusting. Uiterlijk verschilt hij niet fundamenteel van de pre-facelift-V40. Er zijn vijf nieuwe kleuren en acht nieuwe velgen, en een aantal varianten en uitrustingsniveau’s werden overgenomen van de XC90 die de nieuwe modellenlijn bij Volvo inluidde toen hij in 2014 gelanceerd werd. Je herkent de vernieuwde V40 aan zijn aangepaste grille en aan de karakteristieke Thor’s Hammer-koplampen met leds in T-vorm.

Wij reden met de krachtigste diesel van het gamma, de 190 pk en 400 Nm sterke D4 in de sportieve R-design-livrei. Naast deze krachtpatser biedt Volvo dieselaars ook een D2 (120 pk) en D3 (150 pk) aan. Benzinerijders hebben de keuze uit een T2 (122 pk), T3 (152 pk), T4 (190 pk) en T5 (245 pk).

De diesels zijn allemaal 1.969 cc groot en tellen vier cilinders, zoals alle Volvo-motoren van vandaag. De D4 is met zijn 190 pk niet alleen zeer krachtig, maar onderscheidt zich bovendien door zijn erg hoge koppel van 400 Nm en zijn normverbruik van amper 3,8 l/100 km (99 g CO2), wat hem op papier uitzonderlijk zuinig maakt. Ook in de realiteit toont deze D4 zich weinig gulzig, want we verbruikten niet meer dan 5,6 l/100 km tijdens onze test, waarbij we gretig gebruik maakten van zijn potentieel. Een nog lager verbruik moet dus zeker ook mogelijk zijn voor wie een lichte rechtervoet heeft. 

Als je weet dat dezelfde tweeliter in D4-uitvoering met een identiek vermogen en koppel ook de 2.052 kg zware XC90 aandrijft (1.578 kg voor de V40), is het duidelijk dat de V40 D4 weinig te wensen overlaat op prestatievlak. Van 0 naar 100 km/u duurt 7,4 seconden en hij stoomt desgewenst door naar een top van 230 km/u.

Dankzij de 400 Nm herneemt hij ook in elke versnelling erg vlot, en bij stoplichtsprintjes laat hij heel wat auto’s achter zich. De voortrein heeft het echter niet makkelijk met het overvloedige koppel, waardoor bij volgas in de laagste versnellingen snel gripverlies optreedt, met “springende” voorwielen tot gevolg, wat je duidelijk voelt in het stuur. Dat kan je echter vermijden door niet als een bezetene het gaspedaal te vloeren in eerste versnelling. Bij dat alles laat de D4 zich horen, en klinkt hij als een echte diesel, weinig sportief… Bij constante snelheden is hij echter voldoende stil.

De stoelen zitten naar Volvo-gewoonte uitstekend en de afwerking is van premium-niveau, al is het scherm voor media en navigatie niet erg groot en reageert het systeem soms wat traag. Bij de minpuntjes vermelden we de bescheiden koffer en de ruimte achterin, die vooral voor wie langere benen heeft niet optimaal is.

De goedkoopste V40 D4 (die altijd in Momentum-uitvoering wordt geleverd) staat in de prijslijst voor € 31.140, en een achttrapsautomaat kost € 2.210 extra. Onze testwagen, die beschikte over het lederen interieur, de R-design-aankleding (€ 2.100) en een reeks comfort- en veiligheidsopties tikte af op € 39.690. Een koopje kan je dat niet noemen, maar dit is dan ook een premium-middenklasser die zich onderscheidt door zijn erg goede prestaties en voorbeeldige verbruikscijfers.

 

79
Aandrijving17/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 15/20
Veiligheid 17/20
Prijs 14/20
 

Prestaties van de D4
Voorbeeldig verbruik
Comfort van de voorstoelen

Beenruimte achterin
Koffer niet erg groot


Media

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy