vrijdag, 16 juni 2017

TEST: VW AMAROK 3.0 TDI V6 Aventura: King of(f) the road

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Lang na zijn concurrenten bracht Volkswagen in 2010 een pick-up met dubbele cabine op de markt. Als laatbloeier leverde het echter geen half werk, en van bij zijn lancering kende de Amarok het nodige succes in deze marktniche.
Vorig jaar vervingen de Duitsers de eerst gemonteerde en soms wat nipte tweeliter viercilinder diesel door de veel krachtigere en vooral koppelrijke drieliter V6 TDI uit de Touareg. Een uitstekende zet van VW, aangezien die motor hem als gegoten zit. 

De drieliter is verkrijgbaar met 204 pk (500 Nm) of 224 pk en 550 Nm (met een overboostfunctie tot 245 pk), en wordt altijd geleverd met een achttrapsautomaat. Schakelpeddels aan het stuur zijn een optie. De automaat is een uitstekende gezel voor de V6. Hij schakelt snel en oordeelkundig, en draagt in deze pick-up bij tot het echte SUV-gevoel dat je in het interieur en aan het stuur ervaart. De prestaties van de drieliter doen evenmin onder voor die van een SUV; hij haalt een top van 193 km/u (224 pk-versie) en trekt op van 0 tot 100 km/u in 8,0 seconden. Knappe prestaties die zich - in combinatie met de aanzienlijke frontale oppervlakte en het leeggewicht van 2.078 kilo (224 pk-versie) - vertalen in een CO2-normuitstoot van 204 g/km en een testverbruik van zo’n 10,8 l/100 km. Het comfort benadert dat van een grote SUV, maar hoe je het ook draait of keert: de Amarok blijft een bedrijfsvoertuig. De vering is berekend op zware ladingen maar heeft daardoor niet de finesse van een echte SUV, en als je de deuren dichtslaat hoor je ook dat er nog wel wat verschil is met een personenwagen. De stuurbekrachtiging zorgt voor een aangenaam licht stuur bij manoeuvres, maar onderweg valt het wel op dat het stuur bij het afslaan naar rechts of links nogal zwaar aanvoelt.

Met een sleepvermogen tot 3,5 ton, het breedste laadvlak uit zijn klasse dat plaats biedt aan twee europaletten (1,22 m breed en een oppervlak van 2,52 m2), en maar liefst 1 ton aan laadvermogen, komt deze pick-up tegemoet aan de veeleisende professionele gebruiker.  

Met zijn lengte van 5,32 m en breedte van 2,22 m is de Amarok een groot geval met een al even grote draaicirkel van 12,95 m. Manoeuvreren of een parkeerplaats vinden is met de Amarok geen kinderspel. Daartegenover kan hij door zijn 4x4-karakteristieken goed uit de voeten off road. Dankzij permanente 4Motion-vierwielaandrijving kan hij probleemloos steile hellingen tot 45° en waterplassen tot 50 cm diep aan. Daarbij beschikt de Amarok ook over een specifiek offroad-ABS dat ervoor zorgt dat de wielen bij het remmen op losse ondergrond langer geblokkeerd worden, waardoor de remafstand in die omstandigheden verkort. Een ander offroadsnufje is de Hill Descent-controle die met mogelijk maakt om zonder tussenkomst van de bestuurder de steilste hellingen aan een constante snelheid naar beneden te rijden.   

Het interieur is zeer ruim en door de hoge zitplaats heb je een uitstekende uitzicht over het verkeer rondom je. De ergoComfort-voorstoelen bieden een goede steun en alle bedieningselementen (stuur, schakelaars, versnellingspook, middenconsole) zijn van degelijke kwaliteit. Optioneel kan de Amarok met een hele reeks functionaliteiten worden uitgerust, van een lederen multifunctioneel stuur en boordcomputer over een automatische airconditioning met twee zones tot een performant infotainmentsysteem (met DAB+-digitale radio, Apple Carplay en het Discover Media-navigatiesysteem met Car-Net Guide & Inform online-verkeersinformatie en dynamische routeaanpassing). De lijst van accessoires omvat onder andere bekleding en afdekking van de laadruimte, een Sportsbar al dan niet in chroom, instaptredes met ledverlichting en lichtmetalen twintigduimsvelgen. 

Volkswagen levert met de Amarok een comfortabel en imposant werkpaard af dat meer dan zijn mannetje staat en wat ons betreft zowel op als naast de weg zeker de titel King of(f) the Road verdient. De instapprijs van de 204 pk-versie in Comfortline-uitvoering bedraagt € 40.813,- en de Aventura-topversie met de 224 pk-motor kost € 53.517,-. Dat is een smak geld maar aan kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje. 

 

80
Aandrijving16/20
Comfort 17/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 16/20
Prijs 15/20
 

Bijna SUV-comfort
Krachtige V6-motor
Binnenruimte

Onhandige buitenafmeteingen 



Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy