vrijdag, 03 november 2017

TEST: Hyundai i30 N: Meteen raak!

Hyundai moet ernstig genomen worden. Als constructeur van SUV’s, stadsauto’s en middenklassers, als bouwer van ecologisch vooruitstrevende auto’s met de Ioniq en iX35 Fuel Cell, ja zelfs als fabrikant van bestelwagens en luxeberlines (Genesis) heeft het zijn reputatie al gevestigd. Nu wil het ook de concurrentie aangaan bij de sportieve berlines. 


11De Koreanen tonen dit seizoen volop waartoe ze op sportief vlak in staat zijn, en bekleden momenteel de tweede plaats in het WRC-wereldkampioenschap rally, met de i20 WRC met aan het stuur onze landgenoot Thierry Neuville. Nu wil het merk dat sportief succes ook op de markt van de wagens voor gewone stervelingen een vervolg geven. Daarvoor ging het niet over één nacht ijs. Ze wierven Albert Biermann aan, de man die voorheen bij BMW verantwoordelijk was voor het Motorsport-departement, om hun sportieve gamma vorm te geven. Dat gamma kreeg de naam “N”, verwijzend naar de Nürburgring en Namyang, Hyundai’s R&D-centrum. Biermann’s reputatie zorgde voor hooggespannen verwachtingen, en we waren na onze test van de i30 N, de eerste telg van Hyundai’s sportieve modellenlijn, allesbehalve teleurgesteld.

De i30 N is gebaseerd op de brave i30 berline, maar kreeg de nodige aanpassingen om zijn GTI-aspiraties waar te kunnen maken. Die zijn er vanzelfsprekend aan de buitenkant, met grotere wielkasten, een lager liggend koetswerk, N-identificatiebadges rondom en een grote zwarte glanzende spoiler achteraan in combinatie met een driehoekig derde remlicht en een dubbele uitlaat. Ook vooraan onderscheidt hij zich met zijn ‘cascading’ radiatorrooster, de luchtinlaten in de voorbumper en led-dagrijverlichting.

16Het belangrijkste is echter de motor. De i30 N weet uit zijn 2.0-liter grote T-GDI-viercilinder met turbo 250 pk en 353 Nm te puren en haalt zelfs 275 pk in de Performance-versie, die naar de honderd spurt in 6,1 seconden (6,4 seconden voor de 250 pk-versie) en het pas voor bekeken houdt bij 250 km/u. Vanzelfsprekend werd niet alleen de motor aangepast aan de sportieve ambities. Onderhuids kreeg de N ook het N Corner Carving Differential, een elektronisch differentieel met beperkte slip, een Launch Control-functie voor snellere acceleraties vanuit stilstand en een automatische tussengasfunctie (uitschakelbaar) naast een aangepaste elektrische stuurbekrachtiging voor meer feedback.

Tijdens onze eerste test bleek al meteen dat de wijzigingen die Hyundai aanbracht resultaat hebben. De snelle N heeft geen enkele moeite met snelle bochtencombinaties en volgt gedwee het opgelegde traject, waarbij het sperdifferentieel het vermogen naar de voorwielen weet te brengen zonder dramatische reacties en de aangepaste stuurbekrachtiging altijd voldoende feedback geeft. De motor geeft daarbij aardig van jetje, zonder turbogat en met een mooi lineair opgebouwde vermogensafgifte. De 275 pk van onze testwagen mogen in absolute cijfers dan wel wat onderdoen voor de vermogens van sommige rechtstreekse concurrenten, het gaat hier echter om het totale plaatje, en dat klopt helemaal, want naast de snelle motorrespons en het efficiënte stuur staat ook de zesversnellingsbak op hetzelfde niveau. De snel schakelende pook ligt goed in de hand en laat zich makkelijk manipuleren, en de versnellingsbak werd speciaal versterkt om niet meteen de geest te geven na enkele rondjes op circuit. Tijdens onze test verbruikte onze Performance-versie 9,9 l/100 km, wat zowat even veel of weinig is als zijn concurrenten.

17De rijmodi kunnen worden ingesteld door middel van twee knoppen op het stuur die toelaten om één van de vijf standen voor motor, demping, het differentieel en de stabiliteitscontrole enzoverder te selecteren. In de modus ‘N Custom’ kan de bestuurder voor elk prestatiegericht onderdeel instellingen van de modi Eco, Normal, Sport en Sport+ combineren op basis van zijn rijvoorkeuren en de rijomstandigheden

Wij reden met de Performance-uitvoering, die niet alleen 25 pk meer levert dan het standaardmodel, maar ook grotere en bredere banden kreeg en over een sportuitlaat en het E-LSD-sperdifferentieel beschikt. Die versie kost met € 33.999,- € 4.000,- meer dan de standaardversie van € 29.999,- maar biedt nog meer rijplezier en is de extra centjes dus best waard.

Hyundai levert met de i30 N een resoluut geslaagde eerste worp in het segment van de hot hatches en toont eens te meer dat het de beschikbare middelen optimaal weet aan te wenden. Hij biedt heel wat rijplezier, gecombineerd met de praktische aspecten van elke andere i30, en laat dat niet duurder betalen dan zijn concurrenten die hij op prestatievlak moeiteloos evenaart. Goed gewerkt, Hyundai!

 

83
Aandrijving18/20
Comfort 15/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 17/20
 

Knappe aandrijflijn
Fantastische rijeigenschappen
Sportief maar niet schreeuwerig

Weinig ruimte achterbank





Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy