donderdag, 29 maart 2018

TEST: BMW X5 sDrive 25d: Viercilinder van uitzonderlijk niveau

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Na onze test van de X5 M, het absolute topmodel uit het X5-gamma reden we ook met het instapmodel van BMW’s populaire topklasse-SAV (Sports Activity Vehicle, BMW’s alternatief voor “SUV”). Laten we maar meteen stellen dat dit allesbehalve een “instapmodel” is. Los van het feit dat dit inderdaad de goedkoopste X5 is (vanaf € 57.550,- voor de sDrive-versie met enkel achterwielaandrijving), heeft hij hoegenaamd niets van een instappertje. De X5 is, zelfs met de tweeliter diesel en met tweewielaandrijving al een fijne, grote SUV.




BMW 2Deze derde generatie van de X5, met interne codenaam F15, volgde eind 2013 de tweede generatie (E70) op, die op haar beurt de eerste X5 (E53), die van 1999 tot 2006 te koop was, kwam aflossen. Door de jaren heen is de X5 “volwassen” geworden, en zijn de oorspronkelijke afwerkingsfoutjes en zeker ook het bij de eerste twee generaties niet echt op het klassieke BMW-niveau staande rijgedrag van deze in de Amerikaanse fabriek van BMW in Spartanburg (South Carolina) gebouwde SUV weggewerkt.

De X5 is onberispelijk afgewerkt, luxueus en ook erg ruim. De koffer kan 650 liter bevatten en onder de met twee hydraulische vijzels opklapbare koffervloer bevindt zich een grote extra ruimte waar normaal het reservewiel zou zitten. De X5 wordt echter bijna altijd met RunFlat-banden geleverd waardoor dat thuiskomertje, zoals op steeds meer auto’s, uit de standaarduitrusting verdween en voor € 155,- een plaatsje kreeg in de lange optielijst. Wie wil kan zijn X5 ook uitrusten met twee extra stoelen in de koffer, die echter wel een meerprijs van € 2.250,- met zich meebrengen.

Die koffer beschikt (als deel van het koffer-pack) onder meer over rails met verstelbare sjorringen, een handig uitklapbaar haakje links opzij en een in de helling verstelbare achterbankleuning. In- en uitstappen vraagt wat gewenning omdat je hoog zit en bij het uitstappen met je kuiten makkelijk de deurdrempels raakt, wat bij regenweer vervelend kan zijn.

Het rijcomfort is van een erg hoog niveau, al raden we – voor wie er gevoelig aan is – wel aan om voor de optionele adaptieve comfortophanging te opteren wanneer je in de optielijst kiest voor wielen van meer dan de standaardmaat van 18 duim. In tegenstelling tot de vorige X5 rijdt de huidige generatie echt als een berline, en merk je weinig van het nochtans vrij hoge leeggewicht van deze 2,1 ton wegende 4x4. 

We zeiden wel 4x4, maar voor het eerst is een BMW X5 ook verkrijgbaar als achterwielaandrijver. Hij heet dan niet langer xDrive maar sDrive en kost € 2.750,- minder dan zijn vierwielaangedreven broer. Voor dat prijsverschil kan je metaalglanslak (€ 1.180,-) en 19-duimsvelgen (€ 1.340,-) kiezen en hou je nog € 260 aan zakgeld over. Door twee- in plaats van vierwielaandrijving haalt de sDrive een referentie-uitstoot van 139 g CO2 per kilometer, waardoor hij nog tot eind 2019 voor 75% fiscaal aftrekbaar is. Bij de xDrive start de uitstoot bij 146 gram, wat maakt dat hij net in de 70%-aftrekschaal terechtkomt.

BMW 1Hoewel je het verschil tussen de sDrive en xDrive in normale weersomstandigheden niet merkt, is het toch wel duidelijk dat BMW’s erg efficiënte vierwielaandrijving bij regen- en winterweer een echte meerwaarde kan zijn. Wij zouden zelf dan ook voor de xDrive opteren. De tweeliter dieselmotor, voor het eerst een viercilinder in het vooronder van de X5, kreeg sinds zijn introductie wat extra pk’s. Bij de lancering leverde hij nog 218 pk (of 211 pk in de fiscaal ingeperkte versie) en 450 Nm aan koppel, maar om de Volvo XC90 D5 met zijn 225 pk en 470 Nm af te troeven dreef BMW het vermogen van de tweeliter op naar 231 pk en steeg ook het koppel naar 500 Nm. Met dergelijke vermogens- en koppelwaarden heeft de tweeliter geen enkel probleem met het gewicht van de X5, en zeker in de sportstand hangt hij echt aan het gas en is hij bijzonder vinnig.

Die sportstand, instelbaar door middel van een knop naast de pook van de (standaard) automatische versnellingsbak, geeft de auto een ander, heftiger karakter dan de normale ‘comfort’-stand. Er is verder nog een Eco Pro-stand voor zuinig rijden (met freewheelfunctie en een indicator voor het lossen van het gaspedaal wanneer een bocht of kruispunt nadert), en als je echt loos wil gaan is er een Sport Plus-stand waarbij de elektronische engelbewaarders wat rust gegund wordt en je het onderste uit de kan kunt halen. Dat betekent dan een optrektijd tot 100 km/h in 7,7 seconden en een topsnelheid van 220 km/h (sDrive).

Op verbruiksvlak haalden we de opgegeven referentiewaarde van 5,3 l/100 km gemiddeldnatuurlijk niet, maar een testgemiddelde van 8 l/100 km (met 19-duimsvelgen) is zeker meer dan redelijk te noemen voor een dergelijke grote auto.

Onze testwagen was uitgerust met een pak erg fijne opties zoals het efficiënte Head-Up display, de comforttoegang en de Driving Assistant Plus-rijhulpsystemen, maar ook met de elektrisch bediende sportstoelen met geheugenfunctie die zeer goed zitten maar nog overtroffen worden door de comfortstoelen die eveneens in de optielijst staan. De opties zijn duur en talrijk, maar worden ook in packs gecombineerd waardoor de totale som enigszins verlicht wordt.

Wat er ook van zij, een goedkope auto is ook deze instapper uit het X5-gamma niet, en een catalogusprijs van € 70.000,- inclusief opties is zo bereikt, maar je krijgt er ook heel wat voor terug, met als bijkomende troef dat een X5 best waardevast is.

80
Aandrijving16/20
Comfort 18/20
Rijgedrag 17/20
Veiligheid 16/20
Prijs 13/20
 

Krachtige viercilinder 
Rijgedrag voor grote SUV

In- en uitstappen vraagt gewenning 


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy