zaterdag, 12 mei 2018

TEST: VW Tiguan Allspace 2.0 TDI 240: Maatje meer

Geschreven door  Stijn Blanckaert
TEST: VW Tiguan Allspace 2.0 TDI 240: Maatje meer © Volkswagen AG
Zeggen dat de Tiguan Allspace gewoon een verlengde Tiguan is, doet hem oneer aan. Volkswagen deed meer dan enkel het uitrekken van de wielbasis om een grotere Tiguan te creëren, maar echt verrassen doet de Allspace niet…


VWALLSPACE02Dat is echter helemaal niet erg, want in dit volumesegment loont het om voort te bouwen op een vertrouwde basis, in dit geval de succesvolle Tiguan-SUV, die in de compacte klasse een leidersrol opeist. Naar het voorbeeld van Skoda, dat naast de Karoq de grotere Kodiaq aanbiedt, en net voor Seat, dat van de Ateca ook een verlengde Tarraco-variant op de markt zal brengen, gaf VW de Tiguan een groeispuit. Het koetswerk van de Allspace is met 4,7 meter in totaal 21,5 centimeter langer dan dat van de gewone Tiguan, en de wielbasis nam met 10,9 centimeter toe. Daardoor is er natuurlijk meer ruimte aan boord, met 5,4 centimeter extra beenruimte op de tweede rij. De inzittenden kunnen zelf beslissen of ze de extra lengte aan meer laadruimte of aan extra passagiers besteden, want als optie zijn in de Allspace twee extra stoelen in de koffer verkrijgbaar, waardoor dit een zevenzitter wordt voor wie de opleg (€ 650,- op de Highline) wil betalen. De koffer is (zonder de extra zitplaatsen) 145 liter groter dan die van de gewone Tiguan, en scoort met 760 liter zeer goed. Wanneer de twee achterste stoelen als optie werden gekozen ligt de koffervloer wel een stuk hoger.

Dat de Allspace meer dan twintig centimeter langer is werd door de ontwerpers mooi verborgen gehouden, want je moet ze al naast elkaar zien staan om echt te merken dat de Allspace een stuk groter is. Zijn neus is anders dan op de gewone Tiguan, en de vensterlijn, met een specifieke karakterlijn voor de achter de C-stijl oplopende zijruiten, verschilt ook. De achterdeuren zijn langer en de motorkap ligt ook hoger, maar om dat allemaal onmiddellijk te zien moet je al een kenner zijn. Wel duidelijk verschillend is het dak. De Allspace heeft altijd overlangse dakrails en krijgt in plaats van een glad dakoppervlak opmerkelijke ribben die volgens Volkswagen een eerbetoon zijn aan klassieke terreinwagens. Wij vinden hem zeker evenwichtig getekend en niet minder elegant dan zijn kleinere broer.

VWALLSPACE03Zoals elke zichzelf respecterende (in de basis voorwielaangedreven) SUV is de Tiguan Allspace gelukkig ook met vierwielaandrijving verkrijgbaar. De 4MOTION-uitvoering beschikt standaard over een rijprofielselectiefunctie waarmee de bestuurder via een schakelaar op de middenconsole kan kiezen tussen vier rijmodi (Onroad, Snow, Offroad en Offroad Individual). Door die vierwielaandrijving had onze test-Allspace alvast geen moeite met het aan de grond zetten van de 240 pk en 500 Nm van de tweeliter dieselmotor, die meteen de sterkste krachtbron uit het Tiguan-gamma is en altijd samengaat met de gekende DSG-automaat met zeven versnellingen. Het normverbruik van deze viercilinder bedraagt 6,5 l/100 km, maar reken in de praktijk toch om een tweetal liter extra als je het redelijk houdt. Met zijn acceleratie van 0-100 km/ in 6,7 seconden en zijn top van 228 km/h positioneert hij zich op prestatievlak vastberaden aan de top van het segment van de compacte SUV’s.


De Tiguan Allspace is met zijn gewicht van 1.880 kg en zijn hoogte van 1,67 meter geen compact en licht sportwagentje, en heeft met zijn wielbasis van 2,78 meter ook een grote voetafdruk. Dat voel je wel op een bochtig parcours of bij een sportieve rijstijl, waar hij net wat minder dynamisch is dan zijn kleine broer. De hoogte voel je ook in het interieur, in positieve zin, want er is zelfs voor de grootsten onder ons meer dan genoeg hoofdruimte, ook indien voor het panoramische glazen dak werd gekozen.

VWALLSPACE05Voor het overige neemt de Tiguan Allspace alle uitrusting en snufjes van de gewone Tiguan over. Dat gaat dan over de door VW “Connected Community”-genoemde online- en connectiviteitsuitrusting die samengaat met het navigatiesysteem (App-Connect met Mirrorlink, Apple CarPlay en Google Android Auto), maar ook over de “Automated Driving”-functies zoals de standaard adaptieve snelheidsregelaar ACC, de Area View-omgevingscamera en de Emergency Assist-functie die de auto automatisch doet stoppen indien de bestuurder daar zelf niet meer toe in staat is wegens een medisch noodgeval, maar ook over de standaard Front Assist-noodremfunctie en het Lane Assist koerscorrectiesysteem, de vermoeidheidsdetectie, optionele parkeerhulpsystemen, een fileassistent enzoverder. Onder de noemer “Intuitive Usability” verzamelt VW dan weer de talrijke digitale weergave- en bedieningselementen met onder meer het op de Highline tot de standaarduitrusting behorende digitale dashboard (Active Info Display), een head-up display (optie van € 580,-) en infotainmentsystemen van de nieuwste generatie. Vanzelfsprekend is niet alles standaard, en daarmee komen we bij wat ons betreft het grootste pijnpunt van de Tiguan Allspace met de 240 pk sterke diesel. Hij is duur. De 240 pk-versie van de TDI wordt namelijk enkel aangeboden als Highline. Met een basisinvestering van € 49.470,- is die al stevig aan de prijs, maar ondanks de volledige standaarduitrusting moet je nog € 2.565,- opleggen voor het Discover Pro-navigatiesysteem of € 925,- voor het kleinere Discover Media-infotainmentgeheel, waardoor de rekening nog verder oploopt. Hopelijk voor VW en de kopers van de Allspace hoort daar een al even hoge inruilwaarde bij na een aantal jaren gebruik. Wie het met minder luxe en vermogen kan stellen kan al een Tiguan Allspace op de kop tikken vanaf € 32.050,- (Trendline 1.4 TSI 150 pk benzine).

De Tiguan Allspace is in zekere zin meer van hetzelfde. Hij verraste ons niet, en doet alles net zoals zijn kleinere broer. Dit is een knappe SUV die dicht aanleunt bij de echte premiummerken, maar daar ook een stevig bedrag voor vraagt. Wie hem kiest zal echter genieten van het plaatsaanbod, de krachtige diesel en de hoogtechnologische uitrusting die standaard of als optie voorzien is om het leven aan boord wat draaglijker te maken.

79
Aandrijving15/20
Comfort 16/20
Rijgedrag 16/20
Veiligheid 17/20
Prijs 15/20
 

Moderne uitrusting en afwerking
Plaastaanbod
Krachtige diesel

Wat minder dynamisch 


 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy